Search the resting place of Polish airmen

The database contains 5881 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Zygmunt Rafał
Puławski



Updated: 2012-03-13,
Rank
kpt.rez.pil..inż.

Date of birth
1901-10-24

Date of death
1931-03-21

Cemetery
mapa
Lublin, Lipowa - Cmentarz Rzymskokatolicki
Wsp. 51.243375, 22.552184

Grave
sekcja 32, rząd 22, grób 11
Photo of grave

Country
Polska

Period
Until 1939

Source
Zdjęcia grobu: Piotr Matwiej.    
Zdjęcia lotnika i materiały: Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej im. Zygmunta Puławskiego w Świdniku, zygmuntpulawski.pcez.pl/

Puławski
Zygmunt Rafał urodził się w Przedmieściu Piaski(obecnie okolice Pływalni Olimpijskiej w Lublinie) w rodzinie Wojciecha i Kazimiery Puławskich (W. Grudniak)
    
    
Zygmunt Puławski urodził w Lublinie 24 października 1901 r. W rodzinnym mieście pobierał swoje pierwsze nauki w Szkole Handlowej Męskiej. Ukończył ją w 1920 r. Od jesieni tego samego roku rozpoczął studia w Warszawie. Został studentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej. To właśnie w jej murach zajął się lotnictwem. Działał w Sekcji Lotniczej. Pod koniec 1923 r. opracował projekt szybowca. Ten został zgłoszony i wziął udział w konkursie szybowcowym rozegranych na Oksywiu. Ponieważ studia były płatne, zarabiał jako korepetytor. Znajdował czas na naukę, pracę i sport. Należał do Akademickiego Aeroklubu Warszawskiego. Latając w nim uzyskał licencję pilota sportowego. Mając 23 lat zdobył nagrodę w konkursie ogłoszonym przez Departament Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych na projekt dwupłatowego samolotu myśliwskiego. W 1925 r. mając dyplom Politechniki Warszawskiej wyjechał do Francji. Wyjazd (nagroda za dobre wyniki w nauce) był jednocześnie skierowaniem na praktykę do zakładów lotniczych Bregueta. Po roku spędzonym poza krajem został powołany do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. Po odbytym wstępnym szkoleniu wojskowym i teoretycznym kursie lotniczym dalsze przeszkolenie w lotach odbył w Szkole Pilotów w Bydgoszczy. Pracę zawodową rozpoczął w 1927 r. w stolicy. Był kierownikiem grupy konstruktorów Centralnych Warsztatów Lotniczych. Te znamy z historii pod późniejszą nazwą Państwowych Zakładów Lotniczych. Pracując w nich opracował swój pierwszy samolot myśliwski. PZL P - 1. Ten bez wątpienia był pierwszym polskim metalowym myśliwcem. Uzyskane doświadczenia przy jego konstruowaniu zaowocowały w pracach nad dalszymi samolotami z rodziny P. Między nimi nad PZL P - 6. Ten prezentowany w czasie międzynarodowego Salonu Lotniczego w stolicy Francji wzbudził duże zainteresowanie nie tylko gospodarzy imprezy. Oryginalny układ skrzydła zastosowany przez Polaka w samolotach otrzymał nazwę "polskiego płata". Zygmunt pracując w syrenim grodzie nie zapominał o najbliższych. Bywał częstym gościem w rodzinnym Lublinie. Wspierał żyjących rodziców. Znajdował czas na latanie nie tylko aby oblatywać swoje konstrukcje. Ale także żeby wziąć udział w imprezach lotniczych. W czasie prac nad PZL P - 6 rozwijał go. Efektem tego stał się PZL P - 7 i P - 8. Jednocześnie interesował się konstrukcją mogącą startować i lądować na wodzie. Tak powstała amfibia PZL - 12. W lutym 1931 r. dokonał pierwszego oblotu tej nowej konstrukcji. Nie wiedział, że jest to jego ostatnia praca. Praca, którą wykonał i ostatni raz w życiu oblatuje. Co nie znaczy że na deskach kreślarskich nie było innych projektów. 21 marca 1931 r. uległ wypadkowi w czasie oblotu amfibii pod niebem Warszawy. Miało to miejsce w pobliżu Placu Narutowicza. Zmarł w wyniku odniesionych obrażeń w jednym ze stołecznych szpitali. Ceremonia pogrzebowa miała miejsce 24 marca. Po mszy w Kościele Zbawiciela zwłoki zostały przewiezione do rodzinnego Lublina. Po mszy tym razem w Lublinie trumnę na lawecie wykonanej z kadłuba samolotu przewieziono na cmentarz i złożono do grobu.     
Opracowanie Konrad Rydołowski.
Gallery
Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka
 
 
 
?>