Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8485 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Lotariusz Paweł
Arct



Updated: 2012-02-05
Rank
mjr pil./I Dyon Bomb. 1 PL/

Date of birth
1900-07-18

Date of death
1938-12-13

Cemetery
Grave
A-10; 1; 3
Photo of grave

Country
Polska

Period
Until 1939

Source
"Pamięci poległych lotników 1933-1938" A. Popiel    
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel    
Zdjęcie: Eligiusz Wysocki     
biblioteka.wsosp.pl/index.php/pl/aktualnosci/267-ludzie-lotnictwa/a-pozycje/666-arct-lotariusz    
    
Lotariusz Arct urodził się w Jarosławiu 14 lipca 1900 r. Gdy wybuchła I wojna światowa był uczniem gimnazjum w Przemyślu. Edukował się również w wyższej szkole realnej na Morawach. Tę ukończył w 1917 r. Dalszą naukę kontynuował w akademii wojskowej w Wiener - Neustadt.    
W 1918 r. przebywał w Polsce. W listopadzie tego samego roku brał udział w rozbrajaniu Niemców na ulicach stolicy. W 1918 r. po odzyskania niepodległości przez Polskę wstąpił do Szkoły Podchorążych. Rok później został przydzielony do piechoty. Razem z 7 Pułkiem Piechoty Legionów wyruszył na front. W czasie jednej z potyczek zostaje ranny. Trafia do szpitala a następne do batalionu zapasowego. W wieku 21 lat rozpoczyna swoją przygodę z lotnictwem. Zostaje przeniesiony do Oficerskiej Szkoły Aeronautycznej w Toruniu. Spotkanie z nią kończy w 1922 r. Żegna miasto Kopernika przydzielony do IV Batalionu Balonowego w Krakowie. Dwa lata później rozpoczyna naukę w Szkole Pilotów w mieście nad Brdą. To właśnie w Bydgoszczy uzyskuje dyplom pilota.     
Lotariusz Arct jako początkowo pełni służbę w 2 pułku Lotniczym. Z tego stacjonującego w cieniu Wawelu w 1927 r. zostaje skierowany do Dęblina. Następnie wraca do miasta pierników. Przydzielony do 4 Pułku Lotniczego zostaje oficerem taktycznym dowódcy eskadry myśliwskiej, eskadry treningowej aby ostatecznie pełnić obowiązki dowódcy III Dywizjonu. W 1930 r. przechodzi lotniczy staż u południowych sąsiadów Polski. Pogłębia swoją lotniczą wiedzę w Grudziądzu na kursie wyższego pilotażu. Mając zdobytą wiedzę w Lotniczej szkole Strzelania i Bombardowania zostaje przeniesiony do Warszawy., W stolicy trafia do 1 Pułku Lotniczego. Tu obejmuje stanowisko dowódcy eskadry bombowej.     
Trzy lata przed wybuchem II wojny światowej otrzymuje nominację do stopnia kapitana. W 1937 r. obejmuje dowodzenie II Dywizjonu Bombowego. Po awansie w stopniu majora rok później zostaje dowódcą I Dywizjonu.     
W czasie swojej pracy dowódczej nie może narzekać na brak zajęć. Jego Dywizjon przezbraja się na samoloty PZL-37 "Łoś". 13 grudnia 1938 r. siada za sterami bombowca do ćwiczebnego lotu. Jest to jego ostatni lot bojowy. Gnie śmiercią lotnika.     
    
Opracowanie: Konrad Rydołowski