Search the resting place of Polish airmen

The database contains 6006 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Wacław
Makowski



Updated: 2012-04-20,
Official Number
76688

Rank
polski: płk pil./300 DB, HQ BC, HQ TC/
brytyjski: G/C

Date of birth
1897-10-30

Date of death
1986-06-11

Cemetery
mapa
Newark-Upon-Trent Cemetery
Wsp. 53.068516, -0.798425

Grave
Indywidualny
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcie: Krzysztof Mruk    
    
Wacław Makowski urodził się 30 października 1897 r. w Rosji. Swoje dzieciństwo i młodość spędził na Ukrainie. W 1914r. rozpoczął studia w Kijowie. Studiował w tamtejszym Instytucie Politechnicznym. Nauki nie ukończył. Przeszkodą był wybuch I Wojny Światowej. Służył w batalionie kolejowym. To właśnie w czasie działań wojennych pierwszy raz zetknął się z nową bronią jaką było wtedy lotnictwo. Wojna i zmiany, które po niej miały miejsce wpłynęły na życie Makowskiego. Za ich sprawą znalazł się w Warszawie. Pod koniec 1918 r. zgłosił się jako ochotnik do Wojska Polskiego. Trafił w nim tak jak tego pragnął do lotnictwa. Był wśród pierwszych absolwentów Niższej Szkołę Pilotów. Ta mieściła się pod Wawelem. Z grodu Kraka został przeniesiony do syreniego grodu. Tu mieściła się Oficerska Szkoła Obserwatorów. Podnosił swoje lotnicze umiejętności. To właśnie w jej ?murach? ukończył kurs wyższego pilotażu. Stał się bezwątpienia pierwszym polskim pilotem wojskowym wyszkolonym od podstaw w niepodległej Polsce.    
    
W niepodległej Polsce swoje życie zawodowe związał z lotnictwem. Latał w lotnictwie wojskowym. Był skierowany do jednej z eskadr wywiadowczych. Razem z nią brał udział w przejmowaniu od Niemców lotnisk na Kujawach i Pomorzu. W czasie wojny polsko ? rosyjskiej 1920 r. wspierał z powietrza polskich kawalerzystów. Poszukiwał z powietrza z bardzo dobrym skutkiem na tyłach wroga jednego z zaginionych naszych oddziałów. Swój udział w niej zakończył jako dowódca eskadry wywiadowczej. Gdy umilkły działa, wrócił do cywilnej nauki. Studiował na Politechnice Lwowskiej. Po uzyskaniu rządowego stypendium ukończył Ecole Superieure Aeronautique et Constructions Mechanique (w Paryżu). Po powrocie do Polski z Francji pracował zawodowo w jednym z rodzimych zakładów produkujących samoloty. Był między innymi pilotem doświadczalnym. Reprezentował Polskę na zagranicznych lotniskach. Udzielał się w lotnictwie sportowym. Startował w zawodach i rajdach lotniczych. Był członkiem Zarządu i Komitetu Sportowego Aeroklubu RP. Na dziesięć lat przed wybuchem II wojny światowej przeleciał bez lądowania samolotem Lublin R-X z Poznania do Barcelony. W styczniu 1930 r. został dyrektorem PLL LOT. W 1938 r. dokonał przelotu zakupionym w USA samolotem Lockheed L - 14H Super Electra ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez Amerykę Południową, Atlantyk, Afrykę do Polski. W marcu 1939 r. został powołany do wojska. To właśnie jemu powierzono funkcję zastępcy Dowódcy Lotnictwa do spraw technicznych. Po wybuchu II wojny światowej zajmował się ewakuacją polskiego personelu lotniczego 1 Lipca 1940 r. na Wyspie Ostatniej Nadziei został dowódcą 300 Dywizjonu Bombowego imienia ?Ziemi Mazowieckiej?. Latał z nim operacyjnie dowodząc pierwszym polskim zgrupowaniem bombowym bombardującym stolicę III Rzeszy, Berlin. W 1942 r. został oficerem łącznikowym Inspektoratu Polskich Sił Powietrznych przy dowództwie RAF Bomber Command. Od 1943r. zajmował podobne stanowisko przy dowództwie RAF Transport Command. Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych zorganizował Polską Samopomoc Lotnictwa w Wielkiej Brytanii. Od 1951 r. pełnił funkcję doradcy technicznego lotnictwa z ramienia ONZ. Przez blisko dwadzieścia lat był ekspertem lotniczy ICAO. Przebywając między innymi w Afganistanie miał swój udział w tworzeniu pierwszej narodowej linii lotniczej tego państwa. Nie brakowało wśród twórców portu lotniczego w Kabulu. Po przejściu na emeryturę osiedlił się w Kanadzie. Tu udzielał się wśród miejscowej Polonii. Zmarł 11 czerwca 1986 r. w Kanadzie i tam został pochowany.    
    
Opracowanie: Konrad RYDOŁOWSKI
 
Napisali...
  • 2014-06-11 Grudniak Wiesław
    To w końcu gdzie zmarł i jest pochowany płk pil. Wacław Makowski ?
 
?>