Search the resting place of Polish airmen

The database contains 6034 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Maksymilian
Matwijów



Updated: 2014-10-14,
Official Number
781381

Rank
polski: st.majst.mech./316 DM/
brytyjski: F/Sgt

Date of birth
1897-11-12

Date of death
1980-12-05

Cemetery
mapa
Tuchów, Leśna - Nowy Cmentarz
Wsp. 49.889758, 21.050024

Grave
Rodzinny
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
Informacja: www.tuchow.pl/files/TW-2009-109.pdf     
Zdjęcie: Stanisław Jaworski    
St. sierż. Maksymilian Matwiejów był człowiekiem, którego życiem i szczęściem wojennym można by obdzielić kilka osób. Wszystko zaczęło się w 1916 roku, kiedy jako młody chłopak (obywatel Austro - Węgier) został 2 lutego wcielony do wojska.     
- Po przeszkoleniu i ukończeniu kursu podoficerskiego przydzielono mnie do 113 batalionu szturmowego i skierowano na front włoski. Brałem udział w bitwie pod Dabore, Wija Montenegro i 11 ofensywie austriackiej pod Piawą. Od 1917 roku należałem do Tajnej Organizacji Polskiej w wojsku austriackim - pisał w swoim życiorysie w marcu 1925 r. Brał czynny udział w akcji rozbrajania zaborców. Jako podoficer i członek Polskiej Organizacji Wojskowej został włączony do organizującej się z powracających z frontów żołnierzy kompanii, która została przydzielona do 15 pp. "Bochnia". Wraz z I batalionem tego pułku wyruszył na odsiecz Lwowa w 1918 r. i walczył w wojnie 1920 roku w stopniu sierżanta. Za męstwo w bojach został dwukrotnie kawalerem Krzyża Walecznych. Po wojnie w 1921 roku wraz z 15 pp. został przeniesiony do Dęblina, gdzie służył do 15 maja 1922 r. jako szef broni specjalnej.    
- Po tym okresie przeniosłem się do szkoły mechaników lotniczych - pisał. Tu kilka słów wyjaśnienia: Lotnictwo w odrodzonej Polsce organizowało się na bazie doświadczeń wyniesionych przez lotników z trzech byłych zaborczych armii. Kadry wyszkolone dla potrzeb wojny były bardzo szczupłe. Personel latający i techniczny musiał przeszkolić się na nowych dla siebie modelach samolotów, które stanowiły maszyny austriackie, niemieckie, francuskie i rosyjskie. Rozpoczęto intensywne szkolenie kadr. Byli to oficerowie i żołnierze różnych formacji. Najwięcej było ochotników z pułków kawaleryjskich do personelu latającego i z pułków technicznych oraz piechoty, tak do latania, jak i personelu technicznego. Powoli wycofywano przestarzałe samoloty. Ujednolicano uzbrojenie. Do służby wchodziły nowe, polskie samoloty produkcji Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu i Lublinie. Maszyny myśliwskie PZL7, następniePZL11, szturmowe PZL23 Karaś czy od 1938 r. bardzo nowoczesne wówczas bombowce PZL37 Łoś. Na wyposażeniu znajdowały się też samoloty łącznikowe RWD czy Lublin XIII. Nowy - w tamtych czasach - rodzaj wojsk został zorganizowany i rozmieszczony zgodnie z ówczesną polską doktryną wojenną. St. sierż. Maksymilian Matwiejów po ukończeniu Szkoły Mechaników Lotniczych w Bydgoszczy otrzymał przydział do 2 Pułku Lotniczego w Krakowie - Czyżynach. Pełnił funkcję zastępcy szefa mechaników 22 Eskadry Bojowej. W 1934 roku został przydzielony do nowo formującej się 24 Eskadry Bojowej 2 PL w Krakowie. Został w niej szefem mechaników. Eskadra była wyposażona w 10 bojowych samolotów PZL 23 B Karaś i jeden rozpoznawczo - łącznikowy RWD - 8. Dowódcą eskadry był kpt. obs. Julian Wojda. 28 sierpnia 1939 roku 24 eskadra została przeniesiona na lotnisko pomocnicze w Klimontowie. Z tego lotniska rozpoczęła działania bojowe. St. sierż Maksymilian Matwiejów jeszcze raz z kilkoma żołnierzami przyjechał na lotnisko w Czyżynach po uzupełnienie paliwa. W ostatniej chwili, pod spadającymi bombami Luftwaffe udało się wywieźć kilkadziesiąt beczek benzyny do samolotów. Zniszczone przez naloty lotnisko wyglądało tragicznie.     
- Widok, jaki mi się przedstawił, był straszny - napisał w swojej relacji. Samoloty 24 Eskadry i jej rzut kołowy przemieszczały się coraz bardziej na wschód. Tracąc samoloty, ludzi eskadra przestawała istnieć. Potem już los wszystkich lotników: Rumunia - internowanie, port w Konstancy, epizod francuski i wreszcie "wyspa ostatniej nadziei" - Anglia. St. sierż. Matwiejów służył w polskich dywizjonach w Anglii. Niestety, mimo wielu wysiłków nie udało mi się dotrzeć do informacji o jego losach w Anglii. Faktem jest, że jego służba polskim skrzydłom była pełniona z wielkim poświęceniem I oddaniem - bo inaczej nie potrafił. Świadczą o tym odznaczenia: 2 Krzyże Walecznych za wojnę roku 20, Medal za udział w wojnie 1920-21, krzyż za walki w 15 pp. "Wilków" Brązowy Krzyż Zasługi z 1938 r., Srebrny Krzyż Zasługi z 1940 r., cztery medale lotnicze, trzy medale angielskie. Do Polski i do Tuchowa wrócił w 1947 r. Do przejścia na emeryturę w 1963 r. pracował w Zakładzie Komunalnym w Tuchowie. Był ławnikiem i kuratorem sądowym. Maksymilian Matwiejów urodził się w Grybowie w1898 r. Lata młodości spędził w miejscu swego urodzenia. Później w jego życiu zaistniały wyżej opisane wydarzenia. W1934 r. ożenił się z córką tuchowskiej położnej Marią Dręga. Od tego czasu stał się tuchowianinem, tym bardziej, że miał tu nie tylko rodzinę, ale też przyjaciela z wojny i frontu włoskiego - Józefa Marszałka. Od śmierci żony w 1967 r. został sam. Jego przyjaźń z młodości przeniosła się na rodzinę Józefa Marszałka. Był człowiekiem pogodnym i przyjaznym. To, co przeżył i doświadczył, spowodowało, że cieszył się życiem i był przyjazny ludziom. Spoczywa na tuchowskim cmentarzu. Czytelniku, jeśli będziesz tamtędy przechodził, skłoń głowę przez szacunek dla wspaniałego Polaka i człowieka.     
    
Stanisław Jaworski, Tuchowskie skrzydła 1914-1945.     
Gallery
Fotka
 
 
Napisali...
  • 2016-12-05 Grudniak Wiesław
    Matwijów Aleksander urodził się w m. Grybów w rodzinie Jana i Karoliny Matwijów.