Search the resting place of Polish airmen

The database contains 6017 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Ryszard
Wojcieszczak



Updated: 2017-04-24,
Rank
mł.chor.pil.

Date of birth
1952-12-29

Date of death
1976-03-26

Cemetery
Grave
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Antologia pilotów wojskowych..." L. Kubacki
Info. i zdj.: Janek Pietrzak

WOJCIESZCZAK Ryszard przyszedł na świat 29 grudnia 1952 r. w Zduńskiej Woli. W 1974 r. ukończył Szkołę Chorążych Wojsk Lotniczych w Dęblinie uzyskując tytuł pilota śmigłowców i stopień młodszego chorążego. Następnie otrzymał przydział do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej koło Łęczycy, gdzie latał jako drugi pilot na śmigłowcach transportowych Mi-8. W dniu 23 marca 1976 r. wykonywał wraz załogą pod dowództwem chor. pil. Wiesława Zugaja lot do strefy na prosty pilotaż przy ograniczonej widzialności w DTWA (dzienne trudne warunki atmosferyczne), bez wchodzenia w chmury na śmigłowcu Mi-8. Piloci zabrali jeszcze na pokład dwóch mechaników śmigłowca, żołnierzy zasadniczej służby (st.kpr. Mattheus Witold i st.szer. Rusin Krzysztof - W. Grudniak). Po odejściu od lotniska załoga odeszła od nakazanej trasy i wykonała niski lot nad Łęczycą. Następnie, w 5. minucie lotu załoga zameldowała o wejściu do strefy i otrzymała zgodę na wykonanie zadania. Pilot nie realizował ćwiczenia, lecz wykonywał lot eksperymentalny polegający na gwałtownym wznoszeniu śmigłowca pod kątem 50-60 stopni, z jednoczesnym hamowaniem śmigłowca. Na wysokości 200 m powtórnie załoga wykonała manewr wznoszenia pod dużym kątem. Prędkość zmniejszyła się poniżej minimalnej i Mi-8, wykonując różne obroty z dużą prędkością pionowego zniżania, zderzył się z ziemią koło miejscowości Topola Królewska koło Łęczycy. Zginęła cała załoga i dwóch mechaników. Śmigłowiec uległ całkowitemu zniszczeniu. Jak ustaliła komisja badająca tę katastrofę: ?Przyczyną katastrofy było niezdyscyplinowanie załogi polegające na samowolnej zmianie ćwiczenia i wykonanie bardzo niebezpiecznego lotu eksperymentalnego bez odpowiedniego przygotowania teoretycznego i praktycznego.? Do dnia katastrofy pilot Wojcieszczak miał wylatanych 198 godzin na śmigłowcach: SM-1, Mi-2 i Mi-8. Na tym ostatnim typie miał nalot 112 godzin. Młodszy chorąży pilot Ryszard Wojcieszczak został pochowany z honorami wojskowymi na starej zduńskowolskiej nekropolii przy ul. Łaskiej.    
Oprac. JAN PIETRZAK