Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8485 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

MIECZYSŁAW
ADAMEK



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
P-2095

Rank
polski: por.pil./317 DM/
brytyjski: F/O

Date of birth
1918-09-18

Date of death
1944-05-18

Cemetery
mapa
Londyn, Chestnut Ave - Northwood Cemetery
Wsp. 51.601721, -0.417714

Grave
Service Section H Grave 444.
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
World War II

Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na Zachodzie..." *    
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
"Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek     
Biogram: www.polishairforce.pl/adamek.html     
pl.wikipedia.org/wiki/Mieczysław_Adamek     
    
* Adamek Mieczysław urodził się w Taszkiencie...    
    
Mieczysław Adamek urodził się 18 września 1918 r. z dala od Polski w Rosji. Wychowywał się w Polsce. To w niej kończył szkołę powszechną i rzemieślniczo - przemysłową. W 1936 r. przerwał naukę i rozpoczął przygodę z wojskiem. Rozpoczął tę w Szkole Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich mającą swoją siedzibę w Bydgoszczy. Ukończył tę w pamiętnym 1939 r. tylko że w Krośnie. W czasie jego lotniczej edukacji Szkoła została przeniesiona. Mietek zdobył specjalność pilota myśliwskiego. Jako starszy szeregowiec został przydzielony do 1 Pułku Lotniczego stacjonującego w Warszawie. Wybuch II wojny światowej zastał na lotnisku w Poniatowie. 1 września zameldował uszkodzenie wrogiego bombowca He - 111. Pięć dni później brał udział w przechwyceniu niemieckich wyprawy bombowej. Razem z kolegami zestrzelił w okolicach Łowicza jednego Ju - 87 i Me - 110. Ostatecznie zaliczono mu odpowiednio: 1/5 zwycięstwa i 1/4 zestrzelenia. Lądował przymusowo z braku paliwa niedaleko zestrzelonego Niemca. Do dołączył później. 18 września razem z rzutem kołowym IV/1 Dyonu Myśliwskiego przekroczył granicę z Rumunią. Z tej drogą morską ruszył do Francji. Płynął z tak dobrze znanego naszym lotnikom Bałcziku przez Bejrut do Marsylii. We Francji przeszedł szkolenie w Lyon - Bron. 1 czerwca 1940 r. został przydzielony do klucza pod dowództwem Eugeniusza Wyrwickiego. Bronił nieba w Groupe de Chasse II/10. W czasie jednego z lotów lądował drugi raz w swoim lotniczym życiu przymusowo z braku paliwa. Pod naporem wojsk III Rzeszy ewakuował się na południe Francji. Nocą z 22 na 23 czerwca odleciał do Algieru. Dotarł do Casablanki z niej odpłynął do Gibraltaru. Na Wyspie Ostatniej Nadziei znalazł się 17 lipca 1940 r. Był początkowo w Blackpool a następnie odbywał szkolenie w 15 EFTS w Carlisle. Po nim został skierowany do szkoły bombardowania i strzelania powietrznego w Dumfries. Ciągnął rękawy dla uczniów przyszłych strzelców pokładowych. Odszedł od tej z pozoru niewdzięcznej pracy do OTU dla myśliwców. Przeszedł niezbędne przeszkolenie i został przydzielony do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. 23 czerwca 1941 r. zestrzelił jednego Me - 109 na pewno, drugiego prawdopodobnie. 27 czerwca 1941 r. zniszczył na lotnisku w Calais Me - 109 a 12 lipca 1941 r. zestrzelił Me - 109. 12 października 1941 r. poleciał w osłonie własnych bombowców. Odłączył się od kolegów i Me -109. Strzelał celnie. Niemcy stracili swojego myśliwca. 8 grudnia 1941 r. nad Kanałem La Manche pozbawił lotników Hitlera jednego FW -190. 14 kwietnia 1942 r. w walce powietrznej u ujścia rzeki Orne posłał do ziemi Me - 109. Wiosną 1942 r. Adamek odszedł na odpoczynek do 58 OTU. Pełnił w nim obowiązki instruktora. Pozostał na tym do listopada 1943 r. Teraz uzupełnił swoją wiedzę na kursie oficerskim. 2 listopada 1943 r. został skierowany do 317 Dywizjonu Myśliwskiego "Wileńskiego". Latał nad okupowaną Francją. 18 maja 1944 r. w locie powrotnym na własne lotnisko kilka kilometrów od angielskiego wybrzeża jego samolot został zestrzelony przez brytyjską obronę przeciwlotniczą. Pilot zginął. Ciało wyłowiono. Zostało pochowane z dala od Polski na cmentarzu Northwood Cemetery    
    
Konrad Rydołowski
Gallery
Fotka