Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
Lista Krzystka | Updated: 2011-12-30 |
Official Number | 704334
|
---|---|
Rank | polski: plut.pil./303 DM/
brytyjski: W/O |
Date of birth | 1920-07-17
|
Date of death | 1946-03-29
|
Cemetery |
|
Grave | War Graves Plot Sec 54 Grave 225.
|
Photo of grave | |
Country | Wielka Brytania
|
Period | The post war period |
Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na Zachodzie..." *
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcie: Sean Williams
Biogram: www.polishairforce.pl/sztuka.html
* Sztuka Konrad Edward Kazimierz urodził się w m. Cieszyn ... ().
Konrad Sztuka przyszedł na świat 17 lipca 1920 r. w Cieszynie. Edukował się w rodzinnym mieście. W czasie nauki w gimnazjum odbył kurs pilotażu szybowcowego. Latem 1939 r. rozpoczął kurs pilotażu na lekkich samolotach turystycznych. Dalszą edukację przerwał wybuch wojny. Nie sądzone było wziąć udziału w obronie wrześniowego nieba nad Polską. ?Spóźnił się? na ewakuację do Rumunii. Nie dotarł również do Francji. Znalazł się na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. Trafił do łagru. Po podpisania układu Sikorski ? Stalin wyszedł na wolność. Zgłosił się na ochotnika do Wojska Polskiego. W sierpniu 1942 r. przeszedł z oddziałami generała Władysław Andersa do Iranu. Wyszedł z jego armią dalej do Iraku. Mając za sobą wstępne przeszkolenie lotnicze został przerzucony do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął naukę pilotażu. Po ukończeniu kursów został skierowany w maju 1943 r. do szkoły pilotażu w Hucknall. Z niego trafił do Newton. Szkolił się dalej. W wyniku tej nauki został pilotem. Po wylataniu niezbędnej liczby godzin trafił do 61 OTU. Tu został bezpośrednio przeszkolony na pilota myśliwskiego. 22 sierpnia 1944 r. otrzymał przydział do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Z Dywizjonem brał udział w lotach bojowych. Latał nad Francję i Holandię. Eskortował bombowce. Zwalczał cele naziemne. Po zakończeniu działań wojennych pozostał w dywizjonie. 23 marca 1946 r. znalazł się we wschodniej Anglii na jednym z lotnisk RAF. 29 marca 1946 r. Sztuka wystartował do lotu. Miał dokonać oblotu naprawionego samolotu. Chwilę po starcie silnik jego maszyny przestał pracować. Na niskiej wysokości maszyna zawadziła o drzewa. Było za nisko aby lotnik mógł skorzystać ze spadochronu. Pilot zginął na miejscu. Sztuka został pochowany na cmentarzu w Norwich.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcie: Sean Williams
Biogram: www.polishairforce.pl/sztuka.html
* Sztuka Konrad Edward Kazimierz urodził się w m. Cieszyn ... ().
Konrad Sztuka przyszedł na świat 17 lipca 1920 r. w Cieszynie. Edukował się w rodzinnym mieście. W czasie nauki w gimnazjum odbył kurs pilotażu szybowcowego. Latem 1939 r. rozpoczął kurs pilotażu na lekkich samolotach turystycznych. Dalszą edukację przerwał wybuch wojny. Nie sądzone było wziąć udziału w obronie wrześniowego nieba nad Polską. ?Spóźnił się? na ewakuację do Rumunii. Nie dotarł również do Francji. Znalazł się na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. Trafił do łagru. Po podpisania układu Sikorski ? Stalin wyszedł na wolność. Zgłosił się na ochotnika do Wojska Polskiego. W sierpniu 1942 r. przeszedł z oddziałami generała Władysław Andersa do Iranu. Wyszedł z jego armią dalej do Iraku. Mając za sobą wstępne przeszkolenie lotnicze został przerzucony do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął naukę pilotażu. Po ukończeniu kursów został skierowany w maju 1943 r. do szkoły pilotażu w Hucknall. Z niego trafił do Newton. Szkolił się dalej. W wyniku tej nauki został pilotem. Po wylataniu niezbędnej liczby godzin trafił do 61 OTU. Tu został bezpośrednio przeszkolony na pilota myśliwskiego. 22 sierpnia 1944 r. otrzymał przydział do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Z Dywizjonem brał udział w lotach bojowych. Latał nad Francję i Holandię. Eskortował bombowce. Zwalczał cele naziemne. Po zakończeniu działań wojennych pozostał w dywizjonie. 23 marca 1946 r. znalazł się we wschodniej Anglii na jednym z lotnisk RAF. 29 marca 1946 r. Sztuka wystartował do lotu. Miał dokonać oblotu naprawionego samolotu. Chwilę po starcie silnik jego maszyny przestał pracować. Na niskiej wysokości maszyna zawadziła o drzewa. Było za nisko aby lotnik mógł skorzystać ze spadochronu. Pilot zginął na miejscu. Sztuka został pochowany na cmentarzu w Norwich.
Opracowanie: Konrad Rydołowski