Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

ARSEN
CEBRZYŃSKI



Updated: 2011-12-30
Official Number
P-1516

Rank
polski: ppor.pil./303 DM/
brytyjski: F/O

Date of birth
1912-03-08

Date of death
1940-09-11

Cemetery
mapa
Londyn, Chestnut Ave - Northwood Cemetery
Wsp. 51.601721, -0.417714

Grave
Service Section H Grave 187.
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
World War II

Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na Zachodzie..." *    
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
"Pamięci lotników..." J. Pawlak    
"Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T. J. i Anna Krzystek    
"Arsen Cebrzyński - jeden z nielicznych" cz. 1 i 2 >Gapa< nr 15 i 16 M. Rogusz     
pl.wikipedia.org/wiki/Arsen_Cebrzyński     
    
* Arsen Cebrzyński przyszedł na świat 8 marca 1912 r. w Batumi na terenie Gruzji (jest też informacja, że w m. Chełm, woj. lubelskie - W. Grudniak). Sześć lat po urodzinach syna państwo Cebrzyńscy wrócili do Polski. Zamieszkali w Warszawie. W wieku 20 lat Arsen ukończył Korpus Kadetów. Również w tym sam roku zdał egzaminy maturalne. Od lipca 1932 do stycznia 1933 r. odbywał kurs w Szkole Podchorążych Piechoty. Aby po nim trafić do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył ją w sierpniu 1934 r. Za sprawą przydziału znalazł się w Warszawie. Rok później przeszedł szkolenie w pilotażu podstawowym. Aby na wiosną 1936 r. przejść kurs w Wyższej Szkole Pilotażu w Grudziądzu. Ten sprawił, że raz drugi znalazł się w syrenim grodzie. 30 sierpnia 1939 r., na dwa dni przed wybuchem wojny, przebazował na lotnisko polowe w Zielonce. Podczas stoczonej walki posłał do ziemi swojego pierwszego wroga. W czasie dalszych walk na przedpolach stolicy, ocalił życie swojego dowódcy. Uratował kpt. Krasnodębskiego. Dowódca III/1 Dywizjonu Myśliwskiego został zmuszony do skoku na spadochronie z palącej się maszyny. Cebrzyński tylko przypadkiem uniknął samosądu rodaków po przymusowym lądowaniu. W dniu agresji radzieckiej na Polskę 17 września 1939 r. przekroczył granicę rumuńską. Następnie przez Jugosławię i Grecję dostał się do Francji. Po przeszkoleniu walczył w obronie nieba nad nią. Ale nie obyło to się początkowo bez trudności. Dopiero w połowie maja 1940 r. otrzymał rozkaz do formowania klucza. Tym samym mógł się włączyć do walki. Nad Francją odnotował swoje następne zwycięstwo. Po jej kapitulacji otrzymał rozkaz ewakuacji pilotów i mechaników na Czarny Ląd. Ewakuował ich drogą morską do Oranu. W Afryce polscy lotnicy zaokrętowali się na statek brytyjski. Popłynęli nim do Anglii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei trafił do Blackpool. Z tej zbornej bazy dla naszych lotników otrzymał przydział do polskiego dywizjonu myśliwskiego. Dywizjon stacjonował w Northolt. Na jego lotnisku zameldował się 21 sierpnia 1940 r. Od tego dnia rozpoczął loty z dywizjonem w obronie stolicy Anglii. 11 września nie wiedział że startuje do swojego ostatniego lotu. Poleciał z dywizjonem na akcję przeciwko wspólnemu wrogowi. Dywizjon nawiązał walkę z silną formacją bombowców. Bombowców lecących pod osłoną myśliwców. Piloci zestrzelili razem 16 wrogich samolotów na pewno i jeden prawdopodobnie. Sami ponieśli bardzo małe straty. Zginęło tylko czy aż dwóch polskich lotników. Jednym z nich był Arsen Cebrzyński. Poległ śmiercią lotnika 11 września 1940 r.     
Opracowanie: Konrad RYDOŁOWSKI