Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8173 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
Updated: 2011-12-30 ![]() |
Rank | Kpt.pil.(d-ca IV/1 DM)
|
---|---|
Date of birth | 1902-03-27
|
Date of death | 1938-07-22
|
Cemetery |
|
Grave | Rodzinny
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | Until 1939 |
Source
"Pamięci poległych lotników 1933-1939" A. Popiel
"Absolwenci Szkoły Orląt 1925-1939" J. Pawlak
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel
Zdj. grobu: Wiesław Grudniak
Zdj. portret.: Zb. Charytoniuk
Gnyś Władysław urodził się w m. (wieś) Tartak w rodzinie Szczepana i Matyldy Gnysiów. Pochowany na Cmentarzu Parafialnym w Oleksowie dnia 14.09.1938 r. (W. Grudniak).
Władysław Gnyś przyszedł na świat 27 marca 1902 r. w Sarnowie. Gdy wybuchła I wojna światowa uczył się w szkole powszechnej i gimnazjum ( Radom ). Działania wojenne i śmierć rodzicielki zmusiły do przerwania edukacji. Wrócił do rodzinnego domu. Kiedy przyszło bronić wschodnich granic II Rzeczpospolitej w 1920 r. przed Sowietami wśród obrońców znalazł ochotnik Władysław Gnyś. Miał wtedy 18 lat. Gdy umilkły działa, wrócił do przerwanej edukacji w gimnazjum. Po zdaniu egzaminów maturalnych w Kowlu rozpoczął swoją przygodę z wojskiem. Został przyjęty do Szkoły Podchorążych Piechoty. Z niej po roku przeniósł się do Oficerskiej Szkoły Lotnictwa. Tę mieszczącą się w Grudziądzu ukończył w specjalności obserwatora. Praktykę odbył w Poznaniu. Tu stacjonował 3 Pułk Lotniczy. Po promocji na stopień podporucznika uzyskał przydział do syreniego grodu. Został obserwatorem 13 Eskadry 1 Pułku Lotniczego. W 1931 r. po awansie na stopień porucznika złożył podanie o przyjęcie do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa. Podanie zostało rozpatrzone pozytywnie. Tu w Dęblinie kończy kurs podstawowego pilotażu. Po dwunastomiesięcznej praktyce w 13 i 12 Eskadrze powraca do Grudziądza. Był to rok 1932. Trafia do Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowania. Mając teraz większe umiejętności znów jest w Warszawie. Czeka nań przydział do 112 Eskadry Myśliwskiej. Na pięć lat przed wybuchem II wojny światowej kończy kurs instruktorski. Jednocześnie zostaje przeniesiony do 114 Eskadry Myśliwskiej. W niej szkoli młodszych kolegów. Obejmuje również stanowisko oficera technicznego eskadry. Z tego zostaje powołany na zastępcę dowódcy eskadry. Natomiast w 1937 r. pełni obowiązki dowódcy IV Dywizjonu Myśliwskiego. Co nie przeszkadza aby odbyć kurs szybowcowy w Ustianowej. Ginie w wypadku samolotu pasażerskiego odbywającego lot do Bukaresztu 22 lipca 1938 r. Zostaje pochowany na cmentarzu w Oleksowie koło Dęblina.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
"Absolwenci Szkoły Orląt 1925-1939" J. Pawlak
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel
Zdj. grobu: Wiesław Grudniak
Zdj. portret.: Zb. Charytoniuk
Gnyś Władysław urodził się w m. (wieś) Tartak w rodzinie Szczepana i Matyldy Gnysiów. Pochowany na Cmentarzu Parafialnym w Oleksowie dnia 14.09.1938 r. (W. Grudniak).
Władysław Gnyś przyszedł na świat 27 marca 1902 r. w Sarnowie. Gdy wybuchła I wojna światowa uczył się w szkole powszechnej i gimnazjum ( Radom ). Działania wojenne i śmierć rodzicielki zmusiły do przerwania edukacji. Wrócił do rodzinnego domu. Kiedy przyszło bronić wschodnich granic II Rzeczpospolitej w 1920 r. przed Sowietami wśród obrońców znalazł ochotnik Władysław Gnyś. Miał wtedy 18 lat. Gdy umilkły działa, wrócił do przerwanej edukacji w gimnazjum. Po zdaniu egzaminów maturalnych w Kowlu rozpoczął swoją przygodę z wojskiem. Został przyjęty do Szkoły Podchorążych Piechoty. Z niej po roku przeniósł się do Oficerskiej Szkoły Lotnictwa. Tę mieszczącą się w Grudziądzu ukończył w specjalności obserwatora. Praktykę odbył w Poznaniu. Tu stacjonował 3 Pułk Lotniczy. Po promocji na stopień podporucznika uzyskał przydział do syreniego grodu. Został obserwatorem 13 Eskadry 1 Pułku Lotniczego. W 1931 r. po awansie na stopień porucznika złożył podanie o przyjęcie do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa. Podanie zostało rozpatrzone pozytywnie. Tu w Dęblinie kończy kurs podstawowego pilotażu. Po dwunastomiesięcznej praktyce w 13 i 12 Eskadrze powraca do Grudziądza. Był to rok 1932. Trafia do Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowania. Mając teraz większe umiejętności znów jest w Warszawie. Czeka nań przydział do 112 Eskadry Myśliwskiej. Na pięć lat przed wybuchem II wojny światowej kończy kurs instruktorski. Jednocześnie zostaje przeniesiony do 114 Eskadry Myśliwskiej. W niej szkoli młodszych kolegów. Obejmuje również stanowisko oficera technicznego eskadry. Z tego zostaje powołany na zastępcę dowódcy eskadry. Natomiast w 1937 r. pełni obowiązki dowódcy IV Dywizjonu Myśliwskiego. Co nie przeszkadza aby odbyć kurs szybowcowy w Ustianowej. Ginie w wypadku samolotu pasażerskiego odbywającego lot do Bukaresztu 22 lipca 1938 r. Zostaje pochowany na cmentarzu w Oleksowie koło Dęblina.
Opracowanie: Konrad Rydołowski