Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7396 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Stanisław
Bochniak



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
P-1069

Rank
polski: kpt.pil./308 DM/
brytyjski: F/Lt

Date of birth
1919-12-05

Date of death
2010-06-22

Cemetery
mapa
Gdynia-Witomino - Cmentarz komunalny
Wsp. 54.509261, 18.513826

Grave
Sektor: 61 Rząd: 72 Numer: 9
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcie: www.polskie-cmentarze.com/     
www.polishairforce.pl/bochniak.html     
Link do zapalenia wirtualnego znicza: gdynia.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=171985&inni=0&cinki=0    
    
Stanisław Bochniak urodził się w Mińsku Mazowieckim 5 grudnia 1919 r. Swoją przygodę z lotnictwem rozpoczął jako ochotnik. Do wojska zgłosił się jako ochotnik mając maturę. Wybrał dla siebie służbę w lotnictwie. Po zdaniu egzaminów w Szkole Podchorążych Lotnictwa i ukończeniu szybowcowego kursu przygotowawczego rozpoczął obowiązkowy wszystkich przyszłych oficerów lotnictwa kurs podchorążych rezerwy piechoty. Na początku stycznia 1938 r. drugi raz zameldował się w murach dęblińskiej Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Latem 1939 r. ukończył kurs myśliwski. Nie brał udziału w walkach pod niebem Polski we wrześniu. Razem z kolegami z Dęblina został ewakuowany na wschód. 17 września 1939 r. przekroczył granicę z Rumunią. Internowany, uciekł? do Francji. Dotarł do niej na pokładzie statku przez Morze Czarne. We Francji trafił do koszar w Salon a z nich do ?okupowanego? przez polskich lotników Lyon - Bron. Był jednym z grupy pilotów pod dowództwem Pietraszkiewicza, która rozpoczęła naukę w École Militaire de l'Air. Nauka polegała na wożeniu francuskich uczniów - strzelców samolotowych na powietrzne ćwiczenia. Po ataku Hitlera na Francję, 13 maja 1940 r. szkoła została ewakuowana w okolice Bordeaux. Polacy rwali się do walki. Francuzi byli powściągliwi w realizowaniu zamiarów naszych rodaków. Dopiero interwencja Pietraszkiewicza doprowadziła sformowania klucza myśliwskiego. Stach latał na loty patrolowe. Po kapitulacji Francji ewakuował się do Bordeaux. Tu zaokrętował się na statek i popłynął na Wyspę Ostatniej Nadziei. Początkowo stacjonował w West Kirby a następnie w Blackpool. Po przeszkoleniu pod koniec 1940 r. został skierowany do Air Transport Auxiliary. Latał jako pilot rozprowadzający samoloty. 10 marca 1941 r. rozpoczął szkolenie dla pilotów operacyjnych w Upavon. Po zakończeniu kursu otrzymał przydział do polskiego dywizjonu myśliwskiego. Trafił do 317 Dywizjonu Myśliwskiego ?Wileńskiego". Odszedł z tego po siedmiu dniach na kurs doszkalający w 56 OTU. Gdy ten zakończył wrócił do 317. Latał bojowo na patrole i nad okupowaną Europą. 24 czerwca 1943 r. odszedł na odpoczynek. Ten polegał na tym, że został instruktorem przyszłych pilotów myśliwskich w 58 OTU. Szkolenie myśliwców prowadził sześć miesięcy. Po nim został skierowany do 316 Dywizjonu Myśliwskiego ?Warszawskiego". Latał również w 308 Dywizjonie Myśliwskim ?Krakowskim". Latał nad Francją, Belgią i Holandią. Brał udział w osłanianiu wojsk inwazyjnych w Normandii. Wspierał z powietrza działania czołgistów Stanisława Maczka. 8 października 1944 r. rozpoczął pracę w naziemnym stanowisku naprowadzania 131 Skrzydła Myśliwskiego. Z tego odszedł na odpoczynek do Bazy Sił Powietrznych w Blackpool. 19 stycznia 1945 r. wrócił do wcześniejszego zajęcia w 131 Skrzydle. 21 marca 1945 r. znalazł się w 308 Dywizjonie Myśliwskim obejmując dowodzenie eskadrą ?B". Po zakończeniu wojny stacjonował z dywizjonem w Niemczech. W październiku 1946 r. wrócił do Wielkiej Brytanii. Po rozformowaniu polskiego lotnictwa z pozostałymi lotnikami 131 Skrzydła Myśliwskiego został przeniesiony na stację RAF Portreath. Do Polski wrócił w maju 1947 r. Mieszkał u rodziny nad morzem a następnie w Warszawie. W stolicy miał nadzieję na podjęcie służby w lotnictwie wyzwolonej nowej Polski. Nie został do niego przyjęty. Był skażony dla ówczesnej władzy swoją służbą na Zachodzie. Rozpoczął studia w Szczecinie. Na swojej drodze spotykał wiele trudności. Dyplom otrzymał w czerwcu 1955 r. Spędził kilka lat w więzieniu i na ciężkiej pracy w kamieniołomach. Na wolność wyszedł po ogłoszonej amnestii 17 stycznia 1953 r. Wrócił wtedy do Szczecina. Z tego wyjechał na Górny Śląsk. Mieszkał i pracował między innymi w Katowicach. Zmarł 22 czerwca 2010 r. Pochowany został w Gdyni.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka Fotka