Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8345 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Janusz
Żurakowski



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
76715

Rank
polski: mjr pil./609 DM RAF;316 DM/
brytyjski: S/Ldr

Date of birth
1914-09-12

Date of death
2004-02-09

Cemetery
mapa
Barry Bay - Cmentarz St. Hedwig
Wsp. 45.481777, -77.684843

Grave
Lot 179
Photo of grave

Country
Kanada

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcie: Adam Jackowski    
Zdjęcie grobu: Bob and Angie Garant (www.geneofun.on.ca/names/photo/2021133 )     
pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Żurakowski    
    
    
Janusz Żurakowski urodził się w Rosji na Podolu 12 września 1914 r. Po powrocie do ojczyzny rodziców Polski ucząc się w gimnazjum ukończył kurs szybowcowy. Mając świadectwo maturalne w kieszeni rozpoczął swoją dożywotnią przygodę ze spadkobiercami Ikara. Mając lat dwadzieścia przekroczył bramę Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. W 1935 r. znalazł się w Szkole Podchorążych Lotnictwa. Ukończył tę z przydziałem do 6 Pułku Lotniczego. Latał w jednej z jego eskadr myśliwskich. Na sześć miesięcy przed wybuchem II wojny światowej został odkomenderowany do Wyższej Szkoły Pilotażu mającej siedzibę w Ułężu. Wojna otworzyła nowy rozdział jego życia. W pamiętnym z historii wrześniu 1939 r. bronił nieba nad Dęblinem. Stoczył walkę z nieprzyjacielskimi bombowcami. Efektem tej było uszkodzenie wrogiego Dorniera. Szybki marsz kolumn wroga zmusił jego i kolegów z Wyższej Szkoły Pilotażu do nieustannego cofania. Tak wycofując się 18 września 1939 r. przekroczył granicę Polski z Rumunią. Nie godził się na złożenie broni. Podobnie jak internowanie. Dlatego przedostał się do Francji w celu kontynuowania dalszej walki. Po przybyciu do niej został skoszarowany w bazie Salon. Z niej został przeniesiony do bazy Lyon - Bron. Przebywał w niej do ostatnich dni stycznia 1940 r. Z tej wyruszył do Wielkiej Brytanii. Na znanej polskim lotnikom Wyspie Ostatniej Nadziei przeszedł odpowiednie przeszkolenie w 5 Operation Training Unit. Mając niezbędną wiedzę lotniczą rozpoczął służbę w lotnictwie RAF. Latał początkowo w 152 Dywizjonie Myśliwskim a następnie w 234 Dywizjonie Myśliwskim. W październiku tego samego roku został przydzielony do 609 Dywizjonu Myśliwskiego RAF. Przerwę operacyjną od lotów bojowych wykorzystał na pracę jako instruktor pilotażu w 5, 56 i 57 OTU. Po powrocie do latania znalazł się w szeregach polskich lotników z 315 Dywizjonu Myśliwskiego "Dęblińskiego". Przeszedł z niego na stanowisko dowódcy eskadry w 306 Dywizjonie Myśliwskim "Toruńskim". I ten opuścił aby od czerwca do grudnia 1942 r. dowodzić całością 316 Dywizjonu Myśliwskiego "Warszawskiego". Po zdaniu dowództwa był oficerem wyszkolenia strzeleckiego 84 Grupy Lotniczej. Odszedł z niej na zastępcę dowódcy 1 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Był nim od czerwca do grudnia 1943 r. Po odejściu pełnił funkcję oficera taktyczno - treningowego w Dowództwie Lotnictwa Myśliwskiego. W maju 1944 r. odszedł na kurs do Szkoły Pilotów Doświadczalnych. Gdy ten ukończył nie wrócił do lotów bojowych. Latał jako pilot doświadczalny w Dywizjonie Morskim. Po pobycie w nim przeszedł do pracy w Dywizjonie Prób Samolotów Myśliwskich. Był chyba pierwszym polskim lotnikiem, który pilotował pierwsze brytyjskie odrzutowce. Do nowej wyzwolonej Polski nie wrócił. W połowie 1947 r. odszedł z RAF. Znalazł dla siebie pracę w zakładach Gloster Aircraft Company. Współtworzył razem z brytyjskimi kolegami samolot odrzutowy "Meteor". Demonstrował ten na pokazach lotniczych w Wielkiej Brytanii i Belgii. Osiągnął za jego sterami międzynarodowy rekord prędkości lotu na trasie Londyn - Kopenhaga - Londyn. Od 1952 r. pracował po drugiej stronie Wielkiej Wody a mianowicie w Kanadzie. Był zatrudniony jako pilot doświadczalny w Avro Canada. Pilotował odrzutowy myśliwiec AVRO - CP 100. Ze wspomnianą firmą był związany przez ćwierć wieku. Latał za sterami blisko pół setki ich konstrukcji Zmarł 9 lutego 2004 r. w Barry Bay.     
    
Konrad RYDOŁOWSKI