Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7890 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Janusz
Marciniak



Updated: 2011-12-30
Official Number
P-0317

Rank
polski: kpt.pil./303; 315; 306 DM/
brytyjski: S/Ldr

Date of birth
1916-07-11

Date of death
1944-06-23

Cemetery
Grave
Symboliczny; 32/13/24
Photo of grave

Country
Polska

Period
World War II

Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
""Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja: Janusz Stachowicz    
Zdj. Wiesław Grudniak     
www.polishairforce.pl/marciniak.html     
    
Janusz Marciniak urodził się 11 lipca 1916 r. na Krymie. Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości razem z rodzicami znalazł się w Polsce. Zamieszkał w Lublinie. To w nim zdał egzamin maturalny. Jeszcze tego samego roku przeszedł unitarny kurs obowiązujący podchorążych. Natomiast na początku 1937 r. został przyjęty do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Poznawał wiedzę niezbędną dla przyszłych pilotów myśliwskich. W połowie czerwca 1939 r. tak więc jeszcze przed promocją został skierowany na praktykę do eskadry myśliwskiej. Ta należała do 1. Pułku Lotniczego. Pozostał w niej do wybuchu II wojny światowej. Gdy ta wybuchła bronił nieba stolica. 6 września w czasie walki z niemiecką wyprawą bombową miał swój udział w zestrzeleniu nieprzyjacielskiego He - 111. 18 września razem z rzutem kołowym eskadry przekroczył granicę Polski z Rumunią. W celu kontynuowania dalszej walki za bronią udał do Francji. 13 listopada 1939 r. zameldował się w polskiej bazie Lyon - Bron. Przydział bojowy otrzymał 1 czerwca 1940 r.. Trafił do klucza myśliwskiego dowodzonego przez kapitana Kowalczyka. Polacy tworzyli powietrzny parasol nad La Rochelle. Po upadku Francji razem z kolegami ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei znalazł się 23 czerwca 1940 r. Do końca 1940 r. przechodził niezbędne kursy w zapoznaniu się z angielskimi samolotami i sposobami pilotażu i metod powietrznej walki Royal Air Force. Począwszy od zajęć w szkole pilotażu początkowego 15 EFTS w Carlislea skończywszy na praktyce w szkole strzelców pokładowych w 8 BGS w Evanton. Wiosną 1941 r. tak wyedukowany został skierowany na szkolenie myśliwskie w 55 OTU w Usworth. 15 kwietnia 1941 r. znalazł się w jednostce bojowej. Był nią 32 squadron RAF. Natomiast w pierwszych dniach lipca 1941 r. został przeniesiony do polskiego dywizjonu myśliwskiego. Tak rozpoczął służbę w 303 Dywizjonu im. Tadeusza Kościuszki. To w tym 8 maja 1942 r. powierzono mu dowodzenie eskadrą "B". 19 sierpnia 1942 r. nad Dieppe stoczył powietrzną walkę z FW - 190. 14 lutego 1943 r. odszedł z dywizjonu na "odpoczynek". "Odpoczywał" w 58 OTU w Grangemouth jako instruktor przyszłych pilotów myśliwskich. 1 września 1943 r. powrócił do służby bojowej. Tym razem rozpoczął służbę wśród załóg innego polskiego dywizjonu myśliwskiego. Janusz latał w 315 Dywizjonie Myśliwskim "Dęblińskim". Po niespełna dwóch tygodniach spędzonych między nowymi znajomymi objął dowództwo eskadry "B". 25 maja 1944 r. gdy prowadził kolegów w okolicach Bourges zestrzelił jednego AR - 96. 7 czerwca 1944 r. zwiększył konto swoich zwycięstw. W czasie walki nad Rouen zniszczył na pewno jednego Me - 109 a drugiego Messerschmitta zgłosił jako prawdopodobnie zestrzelonego. Niestety w czasie toczonej walki został zestrzelony został dowódca 306 "Toruńskiego". Dowodzenie nad całością "osieroconego" dywizjonu objął Janusz Marciniak. 23 czerwca 1944 r. wystartował z kolegami do lotu na bombardowanie węzła kolejowego Verneuil - sur - Avre. Nad celem Polacy spotkali się z wrogimi Me - 109. Efektem tego 7 Messerschmittów poszło bezpowrotnie z dymem do ziemi a 2 zostały uszkodzone. Niestety za swoje zwycięstwo zapłacili stratą między innymi dowódcy. Jego samolot rozbił się w okolicy Crulai. Zwłoki pilota złożono na miejscowym cmentarzu. Po wojnie przeniesiono je na Cmentarz Wojenny w Grainville - Langannerie.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka