Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8384 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
![]() |
Updated: 2012-05-04 ![]() |
Official Number | P-0379
|
---|---|
Rank | polski: por.pil.instr./16(P)SFTS/
brytyjski: F/O |
Date of birth | 1914-08-10
|
Date of death | 1941-11-25
|
Cemetery |
|
Grave | War Graves Plot Section H Grave 305.
|
Photo of grave | |
Country | Wielka Brytania
|
Period | World War II |
Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcia lotnika i zdjęcie grobu: Henryk Grunert
Dubas Stefan Michał urodził się w Łodzi przy ulicy Przędzalnianej 55 w poniedziałek 10 sierpnia 1914r. o godz.17.00 w wielodzietnej rodzinie Ignacego i Franciszki Dubas. Ojciec był zatrudniony w fabryce Scheiblera. Stefan był najmłodszym w rodzinie. Miał 2 braci i 5 sióstr. Od najmłodszych lat interesował się lotnictwem i każdą wolną chwilę spędzał na nowo otwartym (13.09.1925r.) lotnisku w Lublinku. Tam też prawdopodobnie ukończył podstawowy kurs szybowcowy aby po uzyskaniu matury (małej matury ???) dostać się do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.
Nie ma potwierdzonych danych o zakończeniu przez niego tej Szkoły. Na liście absolwentów rocznika 1934 ( VIII promocja) figuruje nazwisko DUBAS ale z imieniem Zbigniew. Sądzę, że jest to pomyłka i chodzi o mojego wujka.
Po ukończeniu Szkoły Podchorążych Lotnictwa służył w jakiejś eskadrze stacjonującej na Lublinku.
Po wybuchu II WŚ jak duża część żołnierzy opuścił Polskę i przez Rumunię dotarł do Francji, gdzie wstąpił do formujących się tam polskich sił zbrojnych. Latał tam na samolotach POTEZ XXV i w dniu 29.05.1940r w okolicach Bordeaux miało miejsce przymusowe lądowanie i kapotaż.
Po upadku Francji udaje się do Wielkiej Brytanii, gdzie jako doświadczony pilot zostaje skierowany jako instruktor pilotażu do 16 (Polish) Service Flying Training School w Newton 16 (Pol)FTS.
Ginie w wypadku lotniczym 25.11.1941r.
Biogram: Henryk Grunert
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcia lotnika i zdjęcie grobu: Henryk Grunert
Dubas Stefan Michał urodził się w Łodzi przy ulicy Przędzalnianej 55 w poniedziałek 10 sierpnia 1914r. o godz.17.00 w wielodzietnej rodzinie Ignacego i Franciszki Dubas. Ojciec był zatrudniony w fabryce Scheiblera. Stefan był najmłodszym w rodzinie. Miał 2 braci i 5 sióstr. Od najmłodszych lat interesował się lotnictwem i każdą wolną chwilę spędzał na nowo otwartym (13.09.1925r.) lotnisku w Lublinku. Tam też prawdopodobnie ukończył podstawowy kurs szybowcowy aby po uzyskaniu matury (małej matury ???) dostać się do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie.
Nie ma potwierdzonych danych o zakończeniu przez niego tej Szkoły. Na liście absolwentów rocznika 1934 ( VIII promocja) figuruje nazwisko DUBAS ale z imieniem Zbigniew. Sądzę, że jest to pomyłka i chodzi o mojego wujka.
Po ukończeniu Szkoły Podchorążych Lotnictwa służył w jakiejś eskadrze stacjonującej na Lublinku.
Po wybuchu II WŚ jak duża część żołnierzy opuścił Polskę i przez Rumunię dotarł do Francji, gdzie wstąpił do formujących się tam polskich sił zbrojnych. Latał tam na samolotach POTEZ XXV i w dniu 29.05.1940r w okolicach Bordeaux miało miejsce przymusowe lądowanie i kapotaż.
Po upadku Francji udaje się do Wielkiej Brytanii, gdzie jako doświadczony pilot zostaje skierowany jako instruktor pilotażu do 16 (Polish) Service Flying Training School w Newton 16 (Pol)FTS.
Ginie w wypadku lotniczym 25.11.1941r.
Biogram: Henryk Grunert
Comments
- 2012-11-25 Charytoniuk Zbigniew
Zdjęcie nr 7 przedstawia absolwentów Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa z 1937 (mam dokładną datę tego kursu). Zdjęcie 8 przedstawia St.M.Dubasa już jako kaprala podchorążego (widoczny splot z biało-czerwonych nici wokół naramiennika. W sprawie wujka proponuję kontakt z p. Wojciechem Sankowskim ( magazyn@sanko.wroclaw.pl )