Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

MIROSŁAW Stanisław
FERIĆ



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
P-1387

Rank
polski: por.pil./303 DM/
brytyjski: F/O

Date of birth
1915-06-17

Date of death
1942-02-14

Cemetery
mapa
Londyn, Chestnut Ave - Northwood Cemetery
Wsp. 51.601721, -0.417714

Grave
Service Section H Grave 232.
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
World War II

Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na Zachodzie..." *    
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.k. Kujawa    
"Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
"Por.pil. Mirosław Ferić - Pilot i kronikarz 303 DM >Warszawskiego< im. T. Kościuszki" K. Kubala    
    
* Urodził się 17 czerwca 1915 roku w miejscowości Travnik, niedaleko Sarajewa. Niedługo po tym radosnym fakcie, zginął ojciec Mirosława, Jan. Żona Jana, Zofia, podjęła w 1919 roku decyzję powrotu do kraju. Wraz z dwoma synami i swoimi rodzicami przyjechała o Ostrowa. Mieszkali przy ulicy Partyzanckiej, a później Zamenhoffa. W 1922 roku Mirosław rozpoczął naukę w Szkole Powszechnej im. Tadeusza Kościuszki. Po ukończeniu tej szkoły rozpoczął naukę w Gimnazjum Męskim. Maturę zdał w czerwcu 1935 roku. Pierwszeg września zgłosił się ochotniczo do wojska. Skierowano go na kurs unitarny do Szkoły Podchorążych Piechoty w Różanie nad Narwią. Przydzielono go do trzeciej kompanii. Trzeciego stycznia 1936 roku przyjęto go do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Od trzeciego maja odbywał Wyższy Kurs Pilotażu i Bombardowania w Grudziądzu. Zakwalifikowano go jako pilota myśliwskiego. 11 promocja SPL została promowana pierwszego października 1938 roku, wśród nich znalazł się Ferić. Awansowany na stopień ppor. otrzymał przydział do 111 eskadry myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki.     
Jako pilot Brygady Pościgowej brał udział w Kampanii Wrześniowej. Wtedy zaczął prowadzić słynny pamiętnik "Pilota eskadry kościuszkowskiej", który z czasem stał się księgą całej jednostki, najpierw w Polsce, a później w Anglii. W zeszycie ewidencyjnym Ferić tak opisał walki nad Polską :     
W czasie wojny byłem pilotem 111 eskadry myśliwskiej III-go dywizjonu. Wybuch wojny zastał nas na lotnisku ukrytym w Zielonce. Od pierwszego do ostatniego dnia wojny latałem i walczyłem jako dowódca klucza. 3-go września zostałem w czasie bitwy powietrznej zestrzelony-ratowałem się na spadochronie. Z lotniska w wykonałem ponad 20 lotów w czym ponad 10 walk.     
5.IX.1939 r. Zmieniliśmy z Zielonki na Zaborów. Lotów ponad 10, walk około 10-ciu. 9.IX.1939 r. Przenosimy się do Kierza koło Lublina. Lotów ponad 10, walk około 10-ciu (jedna maszyna strącona podczas patrolowania rejonu Puławy-Góra Kalwaria).     
Późniejsza działalność została sparaliżowana brakiem paliwa wobec czego przeniosła się eskadra (i dyon) do Łucka z Łucka po kilku dniach spowrotem koło Lublina stamtąd do Denysowa pod Brzeżanami i dnia 17-go września 1939 r. na rozkaz d-cy dyonu IV-go przeleciałem granicę lądując w Czerniowcach.
    
29 października 1939 roku zjawił się Ferić w Marsylii. Umieszczono go w koszarach w Salon. Po przeszkoleniu otrzymał przydział do klucza kpt. Krasnodębskiego. Jednakże już 20 maja 1940 roku udał się do Nantes, pod komendą kpt. Kazmierza Kuziana. Wraz z pilotami klucza musiał udać się do Tours po samoloty. Wrócił do Nantes 30 maja. Mimo licznych patroli przeciwnika nie napotkał. 13 czerwca wraz kpt. Szczęśniewskim poleciał do La Rochelle, by dołączyć do klucza kpt. Kowalczyka.     
17 czerwca wraz z całym kluczem dołączył do stacjonującego w Rochefort 1/145 dywizjonu. 19 czerwca o godz. 9 rano jednostka przeniosła się do La Rochelle. 20 czerwca na brytyjskim okręcie sPolacy wyruszyli do Anglii.     
Drugiego sierpnia otrzymał przydział do 303 dywizjonu myśliwskiego stacjonującego w Northolt. Wraz z całą jednostką do 31 sierpnia do 11 listopada 1940 roku brał udział w Bitwie o Anglię. 23 grudnia został odznaczony Krzyżem Virtutti Militari 5 klasy, a pierwszego lutego 1941 roku na jego piersi zawieszono Krzyż Walecznych. 10 września otrzymał Krzyż Walecznych po raz drugi. Anglicy uhonorowali 30 października DFC. Od października 1941 do stycznia 1942 roku pracował jako instruktor w szkole lotniczej w Grangemouth.     
Zginął 14 lutego 1942 roku podczas lotu treningowego na lotniskiem Northolt. W czasie wykonywania akrobacji odleciało jedno ze skrzydeł. Pilot zginął rozbijając się wraz z maszyną. 19 lutego pochowano go na cmentarzu w Northwood.     
Dziewiątego maja 1984 roku, po długim staraniach i zabiegach, Szkoła Podstawowa w Ostrowie przyjęła imię Mirosława Ferićia. Niestety jego matka , Zofia, umarła rok wcześniej nie doczekawszy się tej chwili.    
Gallery
Fotka Fotka Fotka