Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8384 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
![]() |
Updated: 2012-04-16 ![]() |
Rank | Chor.pil./3 esk. szkolna OSL/
|
---|---|
Date of birth | 1922-06-24
|
Date of death | 1947-10-31
|
Cemetery |
|
Grave | Sektor III
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | The post war period |
Source
Własne, zdj.: Wiesław Grudniak
"BIOGRAFIE LOTNIKÓW POLEGŁYCH, ZAMORDOWANYCH I ZMARŁYCH A POCHOWANYCH NA CMENTARZU WOJSKOWYM W DĘBLINIE" Andrzej Majewski
"Antologia pilotów wojskowych..." L. Kubacki
Chorąży pilot Jan KRAMEK syn Marka ( 24.06.1922 ? 31.10.1947 ) Urodził się 24 czerwca 1922r. w Brzozowej powiat puławski, w rodzinie chłopskiej.
Do 1937r. ukończył 7 klas szkoły powszechnej i rozpoczął naukę jako ślusarz. Wydarzenia II wojny światowej rzuciły go na tereny wschodniej Polski gdzie w latach 1939 ? 1941 kończy 8 klasę dziesięciolatki i pracuje jako pomocnik maszynisty w Kiwercach.
Po napaści Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki pozostaje w Kiwercach i pracuje nadal jako maszynista kolejowy. Po wyzwoleniu tych terenów przez Armię
Radziecką 10.03.1944r, został zmobilizowany przez Rejonową Komendę Uzupełnień w Kiwercach i 5 kwietnia 1944r. stał się żołnierzem 1 Armii Polskiej w ZSRR. Gdy doszły go wieści o tworzeniu w ZSRR jednostek lotniczych złożył prośbę o przeniesienie do lotnictwa. Tym sposobem 23 grudnia 1944r. znalazł się jako uczeń pilot w Szkole
Lotniczej w Soroczyńsku, po ukończeniu, której 12 kwietnia 1946r. skierowano go do Bojowej Szkoły Lotniczej w Engelsie. W związku z istniejącą możliwością szkolenia lotniczego w kraju cała grupa Polaków szkolona dotychczas w Engelsie przybyła 20 kwietnia 1946r. do Dęblina, a pchor. Kramek rozkazem Komendanta OSL WP Nr 165 z 25 kwietnia 1946r. zaliczony został do stanu zmiennego 4 eskadry lotniczej. W trakcie szkolenia
lotniczego Uchwałą Prezydium Krajowej Rady Narodowej Nr 34 z 16 lipca 1946r. nadano mu z dniem 21 lipca 1946r. stopień wojskowy ?chorąży? i zaliczono do stanu oficerów
słuchaczy 3 eskadry szkolących się na samolotach bombowych Po-2.
W dniu 31 października 1947r. wykonywał lot szkoleniowy po okręgu z zastępcą Komendanta OSL ds. szkolenia lotniczego ppłk pil. Borysem Bartkiewiczem. Podchodząc
do lądowania, po czwarty zakręcie chor. Kramek wypuścił klapy podskrzydłowe, lecz wyszła tylko prawa grupa klap. Spowodowało to gwałtowne przechylenie samolotu w lewo do 70°- 90° i zderzenie się z ziemia w odległości około 1000 m przed lotniskiem. Trzecim członkiem
załogi zajmującym miejsce nawigatora był pasażer, również pilot, słuchacz, chor. Jan Lewandowski.
Pochowany został na cmentarzu wojskowym w Dęblinie, grób Nr 619.
"BIOGRAFIE LOTNIKÓW POLEGŁYCH, ZAMORDOWANYCH I ZMARŁYCH A POCHOWANYCH NA CMENTARZU WOJSKOWYM W DĘBLINIE" Andrzej Majewski
"Antologia pilotów wojskowych..." L. Kubacki
Chorąży pilot Jan KRAMEK syn Marka ( 24.06.1922 ? 31.10.1947 ) Urodził się 24 czerwca 1922r. w Brzozowej powiat puławski, w rodzinie chłopskiej.
Do 1937r. ukończył 7 klas szkoły powszechnej i rozpoczął naukę jako ślusarz. Wydarzenia II wojny światowej rzuciły go na tereny wschodniej Polski gdzie w latach 1939 ? 1941 kończy 8 klasę dziesięciolatki i pracuje jako pomocnik maszynisty w Kiwercach.
Po napaści Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki pozostaje w Kiwercach i pracuje nadal jako maszynista kolejowy. Po wyzwoleniu tych terenów przez Armię
Radziecką 10.03.1944r, został zmobilizowany przez Rejonową Komendę Uzupełnień w Kiwercach i 5 kwietnia 1944r. stał się żołnierzem 1 Armii Polskiej w ZSRR. Gdy doszły go wieści o tworzeniu w ZSRR jednostek lotniczych złożył prośbę o przeniesienie do lotnictwa. Tym sposobem 23 grudnia 1944r. znalazł się jako uczeń pilot w Szkole
Lotniczej w Soroczyńsku, po ukończeniu, której 12 kwietnia 1946r. skierowano go do Bojowej Szkoły Lotniczej w Engelsie. W związku z istniejącą możliwością szkolenia lotniczego w kraju cała grupa Polaków szkolona dotychczas w Engelsie przybyła 20 kwietnia 1946r. do Dęblina, a pchor. Kramek rozkazem Komendanta OSL WP Nr 165 z 25 kwietnia 1946r. zaliczony został do stanu zmiennego 4 eskadry lotniczej. W trakcie szkolenia
lotniczego Uchwałą Prezydium Krajowej Rady Narodowej Nr 34 z 16 lipca 1946r. nadano mu z dniem 21 lipca 1946r. stopień wojskowy ?chorąży? i zaliczono do stanu oficerów
słuchaczy 3 eskadry szkolących się na samolotach bombowych Po-2.
W dniu 31 października 1947r. wykonywał lot szkoleniowy po okręgu z zastępcą Komendanta OSL ds. szkolenia lotniczego ppłk pil. Borysem Bartkiewiczem. Podchodząc
do lądowania, po czwarty zakręcie chor. Kramek wypuścił klapy podskrzydłowe, lecz wyszła tylko prawa grupa klap. Spowodowało to gwałtowne przechylenie samolotu w lewo do 70°- 90° i zderzenie się z ziemia w odległości około 1000 m przed lotniskiem. Trzecim członkiem
załogi zajmującym miejsce nawigatora był pasażer, również pilot, słuchacz, chor. Jan Lewandowski.
Pochowany został na cmentarzu wojskowym w Dęblinie, grób Nr 619.
Comments
- 2012-07-20 Grudniak Wiesław
Cyt.:"...3 eskadry szkolących się na samolotach bombowych Po-2." Prawdopodobnie chodzi o Pe-2. Wypadek miał miejsce na samolocie UPe-2.