Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Wacław
Makowski



Lista Krzystka Updated: 2012-04-20
Official Number
76688

Rank
polski: płk pil./300 DB, HQ BC, HQ TC/
brytyjski: G/C

Date of birth
1897-10-30

Date of death
1986-06-11

Cemetery
mapa
Newark-Upon-Trent Cemetery
Wsp. 53.068516, -0.798425

Grave
Sekcja SLP PGS 310
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcie: Krzysztof Mruk    
Info. i zdj.: pl.wikipedia.org/wiki/Wacław_Makowski_(lotnik)     
    
Wacław Makowski przyszedł na świat poza granicami Polski w Rosji 30 października 1897 r. Tego samego roku kiedy wybuchła I wojna światowa rozpoczął studia w Kijowie. Działał w szeregach Polskiej Organizacji Wojskowej. W drugim roku wojny otrzymał powołanie do armii rosyjskiej. W grudniu 1918 r. znalazł się w Warszawie. Rok później wstąpił do odradzającego się Wojska Polskiego. Został skierowany do Wojskowej Szkoły Lotniczej. Szkoła miała siedzibę w syrenim grodzie. Tak przy okazji będąc w armii rosyjskiej służył w piechocie i wojskach kolejowych. Na początku maja został przeniesiony do Niższej Szkoły Pilotów ( Kraków ) Będąc pilotem miał przydział do Oficerskiej Szkoły Obserwatorów Lotniczych. Na jesieni 1919 r. został przeniesiony do 11. Eskadry Wywiadowczej. Tu czasowo pełnił obowiązki dowódcy eskadry. Razem z nią brał udział w przywracaniu Polsce Po pewnym czasie trafił do 1. Eskadry Wywiadowczej, W tej został szefem pilotów, następnie dowódcą. W 1921 r. otrzymał przeniesienie do stolicy. W czasie plebiscytu na Śląsku na pokładzie samolotu przerzucał na Śląsk ludzi i ulotki. Wrócił do przerwanych studiów. Studiował na Politechnice Lwowskiej. W 1922 r. rozpoczął studia we Francji ( École Supérieure d'Aéronautique ). Dwa lata później był oficerem inspekcji technicznej, pilotem doświadczalnym i szefem kontroli technicznej. W 1925 r. był jednym z tych którzy drogą powietrzną przeprowadzili z Francji samoloty przeznaczone dla naszego wojska. W tym czasie awansował na stopień kapitana. Nie brakowało go Locie Okrężnym Małej Ententy i Polski. W sierpniu 1928 r. wziął udział w zlocie gwiaździstym do stolicy Francji. Startował do lotu Poznań - Barcelona. Na początku 1930 r. będąc w stopniu majora został zdemobilizowany. Zdemobilizowany znalazł się w lotnictwie cywilnym.    
    
Przez dziewięć lat ( 1930 ? 1939 ) był dyrektorem naczelnym Polskich Linii Lotniczych LOT. W tym czasie ( 1934 ) siedząc za sterami RWD ? 5odbył lot okrężny w Europie i Afryce. Lot miał na celu ustalenie ustalenia warunków organizacyjnych i technicznych Challenge-u. Przebywał także w Moskwie jako członek delegacji mającej podpisać umowę lotniczą z ZSRR. Na początku 1939 roku został powołany do Wojska Polskiego. Jednocześnie awansował na stopień podpułkownika. Czas był dla Polski niezwykle gorący. W kwietniu został zastępcą do spraw technicznych dowódcy lotnictwa. W czerwcu był w Wielkiej Brytanii razem z misją mającą od Brytyjczyków nabyć dla naszego lotnictwa samoloty. Podczas pamiętnego wojennego września ( to już II wojna światowa )1939 roku ewakuował się do Rumunii. W październiku 1939 r. był już w Wielkiej Brytanii. Teraz tu na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął kurs pilotażu w Imperial Central Flying School w Upavon. Po jego ukończeniu przeszedł następny. Tym razem był to kurs strzelecki. Wacław brał udział w organizowaniu pierwszego polskiego dywizjonu bombowego w Wielkiej Brytanii. Tym był ( 300. dywizjon bombowy im. ?Ziemi Mazowieckiej". Od 1 lipca 1940 do 18 lipca 1941 roku dowodził nim. Następnie objął stanowisko dowódcy Stacji Bombowej Lindholm. Był polskim oficerem łącznikowym przy Bomber Command. W 1943 r. był oficerem łącznikowym w Transport Command. Rok później został mianowany dowódcą Polskiej Bazy Lotnictwa Transportowego. Po zakończeniu wojny światowej i rozwiązaniu bazy zajmował się przysposobieniem personelu lotniczego do życia cywilnego. Do nowej Polski nie wrócił. W latach 1946-1948 był prezesem Samopomocy Lotników Polskich. Z Wielkiej Brytanii wyjechał do Kanady. W pierwszej połowie lat 50 tych został doradcą do spraw lotnictwa cywilnego w Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego. Opuścił stanowisko w drugiej połowie lat 60-tych. Zmarł w Bostonie 11 czerwca 1986 r.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI