Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7460 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Andrzej
Włodarkiewicz



Updated: 2012-08-03
Rank
kpt.pil./221 Esk.bomb./

Date of birth
1906-10-13

Date of death
1939-08-10

Cemetery
Grave
Kwatera: C 14; Rząd: 7, Grób: 1
Photo of grave

Country
Polska

Period
Until 1939

Source
"Pamięci poległych lotników 1933-1939" A. Popiel    
Informacja: ZCK-Warszawa    
Zdjęcie: Piotr Hodyra     
pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Włodarkiewicz    
    
Andrzej Włodarkiewicz urodził się w syrenim grodzie nad Wisłą 13 października 1906 r. W stolicy uczył się szkole powszechnej i gimnazjum. Był absolwentem gimnazjum im. Staszica. Rok po skończeniu nauki w nim rozpoczął swoją edukację lotniczą. Zdobywał tę w Cywilnej Szkole Pilotów w Poznaniu. Po jej ukończeniu w 1926 r. zgłosił się do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. Zdecydował swoje życie zwiąże z lotnictwem. Od 1927 r. był uczniem Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie. Ukończył tę otrzymując Złotą Odznakę Obserwatora. Jako pilot obserwator otrzymał przydział do pułku lotniczego. Trafił do Poznania. Był pilotem - obserwatorem w eskadrach liniowych 3. Pułku Lotniczego. Mając lat 24 "odszedł", został odesłany na Kurs Wyższego Pilotażu. Gdy ten ukończył wrócił do poznanego wcześniej pułku lotniczego. Latał w nim jako myśliwiec. Wolny czas od lotów za sterami samolotu spędzał przesiadając się do szybowców. W 1934 r. otrzymał powołanie do reprezentacji Polski mającej startować w międzynarodowych zawodach lotniczych. Nie dotrwał w nich do zwycięskiego finału. Powodem była awaria silnika. Czas jakiś pracował w rodzinnym mieście jako pilot oblatywacz w Samodzielnym Dywizjonie Doświadczalnym. Na dwa lata przed wybuchem II wojny światowej awansował na stopień kapitana.    
    
W 1937 r. uległ wypadkowi. Do tego doszło pod Warszawą gdy oblatywał prototypową wersją samolotu PZL - 27. Miała być ona przeznaczona dla lotnictwa cywilnego jako maszyna pasażerska. Ten wypadek nie zraził go do dalszej pracy na rzecz Instytutu Technicznego Lotnictwa. Nie zrezygnował również z latania w aeroklubie. Rok po tym dla podniesienia swojej wiedzy fachowej został wysłany do odbycia kursu w Wyższej Szkole Lotniczej. Kiedy tę zdobył, ugruntował ją na szkoleniu poza Polską. Zapoznawał się z nią we Francji i Wielkiej Brytanii. Po powrocie z "wojaży" pod obcym niebem został dublującym dowódcy jednej z eskadr bombowych 1. Pułku Lotniczego. Czas w polityce Europy tamtych dni był niezwykle gorący. Zadbał o to wódz III Rzeszy Adolf Hitler. Wojna była nieuchronna. Zdawali sobie z tego sprawę co wyprani politycy i wojskowi. Dlatego stało się bardzo pilne uzupełnienie polskiego lotnictwa wojskowego o nowe samoloty. Rodzimy przemysł nie mógł w pełni temu sprostać. Potrzeba była zakupów zagranicą. Została powołana specjalna komisja w skład której wszedł Andrzej Włodarkiewicz. Jej zadaniem było dokonanie niezbędnych zakupów we Francji. Kapitan Włodarkiewicz miał sprawdzać w locie kupione maszyny. Jedne z sierpniowych dni 1939 r. wystartował do takiego podniebnego testu. Pilotował Morane - Saulnier MS - 406. W czasie lotu ten francuski samolot myśliwski przeszedł w lot nurkowy. Andrzej Włodarkiewicz usiłował ją z niego wyprowadzić. Nie udało się. Pozostawało ratować własne życie. Skorzystał ze spadochronu. Ten się nie otworzył. Zginął 10 sierpnia 1939 r. Po sprowadzeniu do Polski zwłoki spoczęły w rodzinnym mieście na Cmentarzu Powązkowskim.     
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka