Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8384 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
![]() |
Updated: 2012-08-18 ![]() |
Official Number | 780453
|
---|---|
Rank | polski: sierż.mech./300 DB/
brytyjski: Cpl |
Date of birth | 1902-12-12
|
Date of death | 1991-04-25
|
Cemetery |
|
Grave | Sektor A 1, rząd 12, grób 4
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | The post war period |
Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
"Polscy piloci doświadczalni" J. Jędrzejewski
Zdjęcia grobów: www.polskie-cmentarze.com/czernichow/
Zdj. portret.: W. Gorgolewski
Biogram: podany za Tadeusz Krzystek, Polskie Siły...,
Link do zapalenia wirtualnego znicza: czernichow.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=2169&inni=0&cinki=1
Ur. w Ustrzykach Dolnych, woj.Lwowskie. Latanie szybowcowe rozpoczął 23 lipca 1933 roku w Ustianowej w Wojskowym Obozie Szybowcowym. W roku 1934 rozpoczyna pracę zawodową w warsztatach WOS w Ustianowej oraz kończy kurs unifikacyjny dla Instruktorów szybowcowych. W marcu 1936 roku przyjęty jako instruktor do Szkoły Szybowcowej Aeroklubu Lwowskiego w Bezmiechowej, którą to funkcję pełni do 1939 roku. Od 1 lipca 1939 otrzymał zadanie zorganizowania nowej szkoły szybowcowej Polichno-Pińczów, w funkcji kierownika. We wrześniu 1939 roku ewakuował się wraz ze swoim ośrodkiem Przysposobienia Wojskowego Lotniczego do Rumunii. Skąd przedostał się przez Maltę do Francji, gdzie został wcielony do lotnictwa. W styczniu 1940 przybył do Anglii. Pomimo, że miał wiele godzin wylatanych na szybowcach, został skierowany do personelu technicznego. Po przeszkoleniu otrzymał przydział do 300DB w stopniu sierżanta oraz szefa sekcji ekwipunku lotniczego i spadochronowego. Funkcję tą pełnił do zakończenia wojny. W roku 1947 powrócił do Polski, by objąć kierownictwo Szkoły Szybowcowej Żar. Funkcję tę pełnił do grudnia 1951 roku. Następnie został oblatywaczem szybowców w Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej. W roku 1957 znów powrócił na stanowisko kierownika żarowskiej szkoły. Z dniem 31 maja 1971 przechodzi na emeryturę i zamieszkał wraz żoną Mirosławą w swoim domku u podnóża Żaru w Międzybrodziu Żywieckim - Zmarł w Międzybrodziu k/Żywca Polska (dane uzyskane z opisu "Stulecie Urodzin Adama Dziurzyńskiego - Legendy Żaru/; Stanisława Błasiaka.- (W latach 1937 i 1938 miałem zaszczyt być Jego uczniem. ? przypisek autora Tadeusza J. Krzystka.)
"Polscy piloci doświadczalni" J. Jędrzejewski
Zdjęcia grobów: www.polskie-cmentarze.com/czernichow/
Zdj. portret.: W. Gorgolewski
Biogram: podany za Tadeusz Krzystek, Polskie Siły...,
Link do zapalenia wirtualnego znicza: czernichow.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=2169&inni=0&cinki=1
Ur. w Ustrzykach Dolnych, woj.Lwowskie. Latanie szybowcowe rozpoczął 23 lipca 1933 roku w Ustianowej w Wojskowym Obozie Szybowcowym. W roku 1934 rozpoczyna pracę zawodową w warsztatach WOS w Ustianowej oraz kończy kurs unifikacyjny dla Instruktorów szybowcowych. W marcu 1936 roku przyjęty jako instruktor do Szkoły Szybowcowej Aeroklubu Lwowskiego w Bezmiechowej, którą to funkcję pełni do 1939 roku. Od 1 lipca 1939 otrzymał zadanie zorganizowania nowej szkoły szybowcowej Polichno-Pińczów, w funkcji kierownika. We wrześniu 1939 roku ewakuował się wraz ze swoim ośrodkiem Przysposobienia Wojskowego Lotniczego do Rumunii. Skąd przedostał się przez Maltę do Francji, gdzie został wcielony do lotnictwa. W styczniu 1940 przybył do Anglii. Pomimo, że miał wiele godzin wylatanych na szybowcach, został skierowany do personelu technicznego. Po przeszkoleniu otrzymał przydział do 300DB w stopniu sierżanta oraz szefa sekcji ekwipunku lotniczego i spadochronowego. Funkcję tą pełnił do zakończenia wojny. W roku 1947 powrócił do Polski, by objąć kierownictwo Szkoły Szybowcowej Żar. Funkcję tę pełnił do grudnia 1951 roku. Następnie został oblatywaczem szybowców w Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej. W roku 1957 znów powrócił na stanowisko kierownika żarowskiej szkoły. Z dniem 31 maja 1971 przechodzi na emeryturę i zamieszkał wraz żoną Mirosławą w swoim domku u podnóża Żaru w Międzybrodziu Żywieckim - Zmarł w Międzybrodziu k/Żywca Polska (dane uzyskane z opisu "Stulecie Urodzin Adama Dziurzyńskiego - Legendy Żaru/; Stanisława Błasiaka.- (W latach 1937 i 1938 miałem zaszczyt być Jego uczniem. ? przypisek autora Tadeusza J. Krzystka.)
Comments
- 2013-07-31 Woźniak Hieronim
Nadanie Górskiej Szkole Szybowcowej sztandaru i imienia Adama Dziurzyńskiego
W dniu 18 sierpnia 2000 r. na Żarze odbyła się uroczystość nadania Górskiej Szkole Szybowcowej sztandaru i imienia Adama Dziurzyńskiego. Uroczystość zaszczycili swoją obecnością najwybitniejsi polscy piloci szybowcowi wszystkich pokoleń. Podpisany został także dokument powołujący do życia formację obrony cywilnej - Samodzielny Klucz Lotnictwa Rozpoznawczo Łącznikowego pozostającego w dyspozycji starosty żywieckiego
Na zakończenie odbyły się pokazy asów, pilotów szybowcowych i samolotów sportowych. To był istny koncert, podniebny balet, który rozegrał się ponad głowami uczestników uroczystości. Ale tego opisać się nie da. To trzeba było zobaczyć na własne oczy.
Tego na Żarze jeszcze nie było.
Uroczystość odbyła się przed hangarami na lotnisku Szkoły Szybowcowej. Na widowni kwiat polskiego szybownictwa i lotnictwa. Wokół hangaru licznie zgromadzeni piloci, spadochroniarze i sympatycy tej dyscypliny sportu.
?Sporty lotnicze mają ogromną rolę wychowawczą dla młodzieży. Odciągają ją od zachowań patologicznych i wyrabiają wszelkie pozytywne cechy charakteru. Niech więc ta szkoła dalej służy takim celom? - powiedział dr Wiesław Jastrzębski, prezes Aeroklubbu RP. ?Lotnictwo , to taki sposób spędzania wolnego czasu, który utrwala sportowego ducha i rozwija szlachetne zainteresowania zarówno bardzo młodych, jak i tych, którzy mają już nieco więcej życiowego doświadczenia. [...] Osoby te mają specjalną misję do spełnienia. To misja wychowania młodego pokolenia Polaków w duchu patriotyzmu i oddania Ojczyźnie? - powiedział w cytowanym liście Marek Siwiec, Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego
Adam Dziurzyński (1902 - 1991) przez 19 lat był kierownikiem szkoły szybowcowej na Żarze. Był także instruktorem szybowcowym, znakomitym organizatorem i gospodarzem szybowiska, ale również wychowawcą, przyjacielem i opiekunem lotniczej młodzieży. Jego zasługą jest uratowanie szybowiska w czasie budowy zbiornika na górze Żar, przesunięcie zbiornika na wschód, wybudowanie nowych hangarów, szkoły i hotelu.
W czasie uroczystości komendant Szkoły i starosta powiatu Andrzej Zieliński podpisali akt powołania do życia formacji obrony cywilnej w postaci Samodzielnego Klucza Lotnictwa Rozpoznawczo Łącznikowego
W uroczystości uczestniczyli i dyplomy pamiątkowe otrzymali nestorzy polskiego szybownictwa: Mirosława Dziurzyńska, Jadwiga Piłsudska Jaraczewska - wnuczka Marszałka Józefa Piłsudskiego,Irena Kiełbówna Zabieło, Tadeusz Góra, Adam Ziętek, Stanisław Fedyszyn, Ada Dankowska, Józef Dankowski. Dyplom specjalny otrzymała aktualna wiecemistrzyni świata Krystyna Marszałek.
- 2013-07-31 Woźniak hieronim
Poza szybownictwem Adam Dziurzyński był zamiłowanym pszczelarzem i organizatorem koła Pszczelarzy w Międzybrodziu Bialskim. Jego pasieka uznana została za wzorową i była odwiedzana przez liczne rzesze pszczelarzy.
Do końca swoich dni aktywnie uczestniczył w pracach Koła Łowieckiego "Beskid" w Żywcu. Przez szereg lat był łowczym koła, dbał o szkolenie myśliwych, prowadził wzorową gospodarkę hodowlaną w łowisku. Był też organizatorem wielu imprez myśliwskich i spotkań towarzyskich.
Za wieloletnią pracę w lotnictwie, pszczelarstwie i myślistwie uhonorowany został wieloma wyróżnieniami, medalami i dyplomami, w tym: Krzyżem Komandorskim, Oficerskim i Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Tańskiego, dyplomem Tissandiera oraz tytułem i odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Szybowcowego. Zmarł 26 kwietnia 1991 r. w Międzybrodziu Żywieckim i tam został pochowany.