Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Antoni
Głowacki



Lista Krzystka Updated: 2012-10-29
Official Number
P-1527

Rank
polski: mjr pil./309 DM/
brytyjski: S/Ldr

Date of birth
1910-02-10

Date of death
1980-04-27

Cemetery
mapa
Karori, Old Karori Road - Karori Cemetery
Wsp. -41.279314, 174.751356

Grave
Plot 33 F
Photo of grave

Country
Nowa Zelandia

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja i zdjęcie: www.wellington.govt.nz     
pl.wikipedia.org/wiki/Antoni_Głowacki    
    
Antoni Głowacki przyszedł na świat w Warszawie 10 lutego 1910 r. W syrenim grodzie ukończył szkołę powszechną i gimnazjum. Podstawowe szkolenie lotnicze odbył na lotnisku Lublinek pod Łodzią. Antek od 1926 r. był członkiem Aeroklubu Warszawskiego. Szkolenie lotnicze było wynikiem lotniczego przysposobienia wojskowego. Służbę wojskową odbył w rodzinnym mieście i w Dęblinie. W Warszawie był pilotem 1 Pułku Lotniczego. Gdy chodzi o Dęblin swoje latał w Centrum Wyszkolenia Lotniczego nr 1. Po skończonych walkach we wrześniu 1939 r. podobnie jak większość lotników wojskowych przekroczył granicę polsko rumuńską. Następnie przez Francję przedostał się do Wielkiej Brytanii. Na początku lipca 1940 r. otrzymał skierowanie do Sutton Bridge. Tu miał siedzibę 6 OTU. Po miesiącu nauki uzyskał przydział bojowy. Mógł latać bojowo w RAF. Skorzystał z tego. Był cudzoziemcem pilotem w 501 Dywizjonie Myśliwskim. Razem z angielskimi kolegami wziął czynny udział w Bitwie o Wielką Brytanię.    
W Dniu Wojska Polskiego to jest 15 sierpnia 1940 r. odnotował swoje pierwsze zwycięstwo. Posłał do ziemi niemieckiego Ju - 87. Jednocześnie uszkodził Do - 215. 24 sierpnia kontynuował swoją zwycięską passę. Zestrzelił 3 Me - 109. Tego samego dnia dołączył do nich 2 Ju - 88. Powiększył listę swoich powietrznych zwycięstw o Me - 109 w dniu 28 sierpnia.31 sierpnia 1940 r. poznał skuteczność wroga. Sam został zestrzelony w okolicy Gravesend. Jako rekonwalescent nie wrócił do latania bojowego. Okazał się niezbędny w przekazywaniu swoich doświadczeń innym. Z końcem 1940 r. pełnił obowiązki instruktora w Usworth. Wszyscy, którzy trafili do 55 OTU z całą pewnością mieli doczynienia z naszym rodakiem. Do latania bojowego wrócił 7 listopada 1941 r. tego dnia rozpoczął swoją służbę w 303 Dywizjonie Myśliwskim. Razem z pilotami "Kościuszki" stacjonował ma lotnisku Northolt pod Londynem. 27 kwietnia 1942 r. dowodząc eskadrą prawdopodobnie zestrzelił nieprzyjacielskiego Fw - 190. 19 sierpnia tego samego roku w locie nad okupowaną Francją powtórzył swój sukces. Z ewidencji Luftwaffae ubył koleiny Fw - 190. Miał też udział w eliminowaniu z walki He - 111.    
W pierwszych dniach lutego 1943 r. na drodze przeniesienia znalazł się w 308 Dywizjonie Myśliwskim. Razem z "Krakowiakami" jako dowódca eskadry latał do 22 lutego 1944 r. Następnie wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Po powrocie czekał go nowy przydział. Był nim 61 OTU.    
9 września 1944 r. miał zaszczyt zostać dowódcą polskiego 309 Dywizjonu Myśliwskiego "Ziemi Czerwińskiej". Funkcję tę pełnił jeszcze po zakończeniu wojny. Zakończył tę definitywnie 16 lipca 1945 r.    
Do wyzwolonej Polski nie wrócił. Po demobilizacji z polskiego lotnictwa przeszedł do Rogal New Zeland Air Force. Przesłużył w tym do 1960 r. Po przejściu z niego do cywila przeszedł do pracy w Departamencie Lotnictwa Cywilnego. Odpowiadał w nim za lotnictwo sportowo - dyspozycyjne.    
Zmarł z dala od Warszawy w Wellington 27 kwietnia 1980 r.    
    
Opracowanie Konrad Rydołowski