Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8432 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
Updated: 2012-12-13 ![]() |
Rank | płk pil.
|
---|---|
Date of birth | 1886-02-06
|
Date of death | 1926-04-23
|
Cemetery |
|
Grave | Kwatera 17; Rząd 6
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | Until 1939 |
Source
Informacja: Lotnik, Nr 17.
"Ku czci poległych lotnikow" pod red. mjr dypl. pil. M. Romejko
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel
Zdj. grobu: W. Grudniak
pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Serednicki
Aleksander Serednicki przyszedł na świat 6 lutego 1886 r. w Demenkach. Pierwsze nauki pobierał w Warszawie i Kijowie. W tym ostatnim ukończył szkołę Korpusu Kadetów. To w jej murach zdecydował się związać swoje życie z wojskiem. Był absolwentem Oficerskiej Szkoły Kawalerii. Po jej ukończeniu kornet ( podporucznik ) Serednicki został przydzielony do pułku dragonów. W 1908 r. awansował do stopnia porucznika. Przez dwa lata ( 1910 - 1912 ) był słuchaczem Wyższej Szkoły Oficerskiej Kawalerii. Uzyskał w niej stopień podrotmistrza. Tu również "zdradził" kawalerię dla lotnictwa. Przeszedł roczny kurs pilotażu w Gatcznie. Mieściła się tam Szkoła Aeronautyczna. Z chwilą wybuchu I wojny światowej wrócił do kawalerzystów. W kwietniu 1915 r. przebywając w Warszawie spotkał kolegów lotników. Za ich namową drugi raz znalazł się w lotnictwie. Po skończeniu kursu pilotażu latał bojowo samolotami konstrukcji Sikorskiego, Ilja Muromiec. Był dowódcą eskadry a następnie dywizjonu lotniczego. Stacjonował wtedy w Jabłonnej pod Warszawą.
Po skończonej wojnie i odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. pod koniec grudnia znalazł się w Wojsku Polskim. Na początku stycznia 1919 r. został dowódcą eskadry wywiadowczej. W tworzonym od podstaw polskim lotnictwie wojskowym zajmował bardzo odpowiedzialne stanowiska. Nie miał łatwej pracy. Brakowało ludzi i samolotów. Nie zniechęcał się tym. Gdy nad Polską zawisły wojenne chmury wojny z Rosją stanął do obrony wschodnich granic. Organizował i dowodził I Grupą Lotniczą, szefował lotnictwem Frontu Litewsko - Białoruskiego i szefował sztabem Inspektoratu Wojsk Lotniczych. To jemu przypadło w udziale szefowanie lotnictwem polowym przy Naczelnym Dowództwie. Szefował lotnictwem Frontu Północnego i 1 Armii. Miał zaszczyt być szefem lotnictwa w Kwaterze Naczelnego Wodza. Nie ograniczał się do pracy sztabowej. Brał udział w lotach bojowych. Wojnę 1920 r. zakończył w stopniu podpułkownika. 1 września 1921 r. został mianowany dowódcą 3 Pułku Lotniczego. Rok później otrzymał awans do stopnia pułkownika. 9 marca 1922 r. został wyznaczony na stanowisko inspektora lotnictwa w Departamencie IV Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych.
23 kwietnia 1926 r. wystartował z Łodzi do Warszawy. Nie wiedział, że jest to jego ostatni lot w życiu. Tak się złożyło dla niego niekorzystnie, że stracił orientację. Zdecydował się na lądowanie w przygodnym terenie. Miało to miejsce w okolicach Radomska. Gdy dowiedział się gdzie się znajduje, postanowił kontynuować przerwany lot. Startując nabierając wysokości uderzył o wznoszący się z ziemi pagórek. Zderzenie było tragiczne w skutkach dla pilota. Samolot się przewrócił ( jak podaje prasa z tamtych dni "skoziołkował" ) i nie nadawał się do dalszego lotu. Pilot został śmiertelnie ranny. Towarzyszący mechanik wyrzucony z kabiny. Rany kaprala nie okazały się groźne. Zdecydowanie gorzej było z pułkownikiem. Przewieziony do miejscowego szpitala ( Radomsko ) zmarł. Pogrzeb pułkownika Aleksandra Serednickiego odbył się 27 kwietnia 1926 r. w Warszawie. W czasie tej smutnej ceremonii nie obeszło się bez tragicznego wypadku. Żegnająca z powietrza załoga jednej z eskadr lotniczych ( sierż. pil. Brzezina i st. szer. mech. Gromadzki ) postanowiła zrzucić wieniec z kabiny lecącego płatowca. W trakcie zrzucania doszło do zderzenia z innym samolotem. Skutkiem tego samolot runął na ziemię. Dwaj lotnicy ponieśli śmierć.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
"Ku czci poległych lotnikow" pod red. mjr dypl. pil. M. Romejko
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel
Zdj. grobu: W. Grudniak
pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Serednicki
Aleksander Serednicki przyszedł na świat 6 lutego 1886 r. w Demenkach. Pierwsze nauki pobierał w Warszawie i Kijowie. W tym ostatnim ukończył szkołę Korpusu Kadetów. To w jej murach zdecydował się związać swoje życie z wojskiem. Był absolwentem Oficerskiej Szkoły Kawalerii. Po jej ukończeniu kornet ( podporucznik ) Serednicki został przydzielony do pułku dragonów. W 1908 r. awansował do stopnia porucznika. Przez dwa lata ( 1910 - 1912 ) był słuchaczem Wyższej Szkoły Oficerskiej Kawalerii. Uzyskał w niej stopień podrotmistrza. Tu również "zdradził" kawalerię dla lotnictwa. Przeszedł roczny kurs pilotażu w Gatcznie. Mieściła się tam Szkoła Aeronautyczna. Z chwilą wybuchu I wojny światowej wrócił do kawalerzystów. W kwietniu 1915 r. przebywając w Warszawie spotkał kolegów lotników. Za ich namową drugi raz znalazł się w lotnictwie. Po skończeniu kursu pilotażu latał bojowo samolotami konstrukcji Sikorskiego, Ilja Muromiec. Był dowódcą eskadry a następnie dywizjonu lotniczego. Stacjonował wtedy w Jabłonnej pod Warszawą.
Po skończonej wojnie i odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. pod koniec grudnia znalazł się w Wojsku Polskim. Na początku stycznia 1919 r. został dowódcą eskadry wywiadowczej. W tworzonym od podstaw polskim lotnictwie wojskowym zajmował bardzo odpowiedzialne stanowiska. Nie miał łatwej pracy. Brakowało ludzi i samolotów. Nie zniechęcał się tym. Gdy nad Polską zawisły wojenne chmury wojny z Rosją stanął do obrony wschodnich granic. Organizował i dowodził I Grupą Lotniczą, szefował lotnictwem Frontu Litewsko - Białoruskiego i szefował sztabem Inspektoratu Wojsk Lotniczych. To jemu przypadło w udziale szefowanie lotnictwem polowym przy Naczelnym Dowództwie. Szefował lotnictwem Frontu Północnego i 1 Armii. Miał zaszczyt być szefem lotnictwa w Kwaterze Naczelnego Wodza. Nie ograniczał się do pracy sztabowej. Brał udział w lotach bojowych. Wojnę 1920 r. zakończył w stopniu podpułkownika. 1 września 1921 r. został mianowany dowódcą 3 Pułku Lotniczego. Rok później otrzymał awans do stopnia pułkownika. 9 marca 1922 r. został wyznaczony na stanowisko inspektora lotnictwa w Departamencie IV Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych.
23 kwietnia 1926 r. wystartował z Łodzi do Warszawy. Nie wiedział, że jest to jego ostatni lot w życiu. Tak się złożyło dla niego niekorzystnie, że stracił orientację. Zdecydował się na lądowanie w przygodnym terenie. Miało to miejsce w okolicach Radomska. Gdy dowiedział się gdzie się znajduje, postanowił kontynuować przerwany lot. Startując nabierając wysokości uderzył o wznoszący się z ziemi pagórek. Zderzenie było tragiczne w skutkach dla pilota. Samolot się przewrócił ( jak podaje prasa z tamtych dni "skoziołkował" ) i nie nadawał się do dalszego lotu. Pilot został śmiertelnie ranny. Towarzyszący mechanik wyrzucony z kabiny. Rany kaprala nie okazały się groźne. Zdecydowanie gorzej było z pułkownikiem. Przewieziony do miejscowego szpitala ( Radomsko ) zmarł. Pogrzeb pułkownika Aleksandra Serednickiego odbył się 27 kwietnia 1926 r. w Warszawie. W czasie tej smutnej ceremonii nie obeszło się bez tragicznego wypadku. Żegnająca z powietrza załoga jednej z eskadr lotniczych ( sierż. pil. Brzezina i st. szer. mech. Gromadzki ) postanowiła zrzucić wieniec z kabiny lecącego płatowca. W trakcie zrzucania doszło do zderzenia z innym samolotem. Skutkiem tego samolot runął na ziemię. Dwaj lotnicy ponieśli śmierć.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
Comments