Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Czesław
Filipowicz



Lista Krzystka Updated: 2013-02-02
Official Number
P-0893

Rank
polski: płk/bez przydz./


Date of birth
1892-04-23

Date of death
1967-09-09

Cemetery
Grave
Sq. EC, gr. 16
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja: K. Grodzińska, POLSKIE GROBY NA CMENTARZACH LONDYNU TOM 1.     
pl.wikipedia.org/wiki/Czesław_Filipowicz     
Foto Marcin Kunicki (Lipiec 2022)    
    
Czesław Filipowicz urodził się 23 kwietnia 1892r. Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. rozpoczął swoją "przygodę" z wojskiem. Wstąpił do Wojska Polskiego. W lotnictwie niepodległej rozpoczął w stopniu porucznika. Bronił Polski w wojnie 1920 /21 będąc obserwatorem samolotowym w 21.Eskadrze Niszczycielskiej.     
    
Po wojnie razem z majorem Ludomiłem Rayskim wziął udział w międzynarodowych zawodach lotniczych rozgrywanych w Szwajcarii. Nasi spadkobiercy Ikara wylatali nie tylko nagrodę ale także otrzymali wyróżnienie za lot okrężny. Lot był wykonany nad Alpami. Czesław Filipowicz będąc w stopniu kapitana był oficerem nadetatowym 1.Pułku Lotniczego. Lotnicy stacjonowali w Warszawie. Tu w syrenim grodzie Czesław był zatrudniony w Departamencie Żeglugi Powietrznej. Po pogłębieniu swojej wiedzy na studiach uzyskał tytuł inżyniera. Nie rozstał się z lotnictwem wojskowym. Awansował na stopień podpułkownika. Pracował ( pełnił służbę ) w Ministerstwie Komunikacji. Miało to miejsce w 1928 r. Po czterech latach takiej pracy został dyrektorem samodzielnego Departamentu Lotnictwa Cywilnego tego ministerstwa.     
    
11 września 1933 r. razem z kapitanem Józefem Lewoniewskim ruszył na start. Polscy lotnicy podjęli się próby pobicia międzynarodowego rekordu długości lotu w linii prostej bez lądowania dla samolotów turystycznych I kategorii. Trasa przelotu wynosiła w pierwszym wariancie 3 400 km a w drugim 4 600 km. Do lotu został specjalnie przygotowany PZL P - 19. Załoga Filipowicz i Lewoniewski startowała z lotniska w Warszawie na Okęciu. Po ośmiu i pół godziny lotu doszło do wypadku. Samolot uległ rozbiciu pod Kazaniem. Pilot zginął a towarzyszący mu drugi lotnik ( Czesław Filipowicz ) został ranny. W maju 1935 r. Czesław został przeniesiony z Departamentu Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych do Kierownictwa Zaopatrzenia Lotnictwa. 27 czerwca 1935 roku awansował na stopień pułkownika. Ostatnie miesiące pokoju w pamiętnym z historii 1939 r. spędził na stanowisku szefa kontroli przemysłowej Dowództwa Lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojskowych. Był zaangażowany w działalność Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Po zakończeniu walk we wrześniu 1939 r. znalazł się na Zachodzie. Był oficerem Polskich Sił Powietrznych. Do nowej Polski tej po 1945 r. nie wrócił. Wybrał emigrację. Mieszkał w Wielkiej Brytanii. Zmarł 9 września 1967 r. w Londynie.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI