Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Wacław
Iwaszkiewicz



Lista Krzystka Updated: 2013-03-18
Official Number
P-1473

Rank
polski: płk pil./DSP/
brytyjski: W/Cdr

Date of birth
1893-03-14

Date of death
1963-02-13

Cemetery
Grave
Sq. 41 , gr. 64 220
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja: K.Grodziska, "Polskie groby..", tom 1.    
pl.wikipedia.org/wiki/Wacław_Iwaszkiewicz_(pilot)     
Foto Marcin Kunicki (sierpien 2020)    
    
Wacław Iwaszkiewicz urodził w się na Litwie ( Kowno ) 14 marca 1893 r. Przygodę z wojskiem rozpoczął od marynarki wojennej. W połowie 1911 r. wstąpił do Morskiego Korpusu Kadetów. Po trzech latach nauki w Petersburgu otrzymał swój pierwszy przydział do służby na okrętach marynarki rosyjskiej. Dowodził również plutonem dział. Z lotnictwem związał się w sierpniu 1916 r. Tego właśnie roku rozpoczął czteromiesięczny kurs w Szkole Pilotów Morskich. Następnego roku od lutego do września przechodził szkolenie w Szkole Pilotów. Tak wykształcony został przydzielony do eskadry myśliwskiej działającej na froncie rumuńskim.    
    
Na początku 1919 r. znalazł się w misji Wojska Polskiego działającej w Odessie. Z tej został odesłany do Polski. Jeszcze tego samego roku, w maju przeszedł do powstającego polskiego lotnictwa. Służył w eskadrach wywiadowczych i w lotnictwie 4 Armii. Był pilotem i szefem wydziału lotniczego. Od maja 1912 r. należał do personelu Dywizjonu Lotnictwa Morskiego ( Puck ). Dowodził 1. i 2. Eskadrą a także był instruktorem pilotażu. Od października 1922 do lutego 1923 r. przebywał w Krakowie. Tu będąc w 2. Pułku Lotniczym pełnił obowiązki oficera taktycznego. Z tego przeszedł do grodu Kopernika. To w nim został powołany na stanowisko dyrektora nauk Oficerskiej Szkoły Obserwatorów i Strzelców Lotniczych. Natomiast od sierpnia 1923 r. do czerwca 1924 r. przebywał w Warszawie. W syrenim grodzie był kierownikiem Centralnych Warsztatów Lotniczych. Awansował na stopień majora.    
    
Nie zaniedbywał swojej edukacji lotniczej. Przebywał w związku z tym na stażu poza Polską we Francji. Mając wyniesioną wiedzę z kraju nad Sekwaną gdy wrócił do kraju został skierowany do pracy Oddziału III Sztabu Głównego. Odszedł z niego aby od lutego do grudnia 1926 r. objąć dowodzenie I Dywizjonem w 1. Pułku Lotniczym. Z tego został przeniesiony do Pułku Myśliwskiego do Lidy aby być oficerem taktycznym. Od sierpnia 1927 do lipca 1928 r. został zawieszony w czynnościach służbowych. Podyktowane to było opowiedzeniem się po stronie rządu w Przewrocie Majowym 1926 r. Po odwieszeniu w sierpniu powołany został na stanowisko dowódcy I Dywizjonu w Pułku Lotniczym stacjonującym we Lwowie. Z tego przeszedł na zastępcę dowódcy pułku. Od stycznia do maja 1929 r. przybywał poza nim w Grudziądzu. Kończył Kurs Wyższego Pilotażu. Mając ten za sobą wrócił do Lwowa aby pełnić obowiązki zastępcy dowódcy pułku. 1 stycznia 1930 r. po awansie na stopień podpułkownika został dowódcą 5. Pułku Lotniczego. Pozostawał nim do 30 września 1936 r. W między czasie awansował na stopień pułkownika. Po zdaniu dowództwa w Lidzie w październiku 1936 r. został komendantem Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa mającego siedzibę w Dęblinie. To pod jego dowództwem Centrum zmieniło nazwę i program nauczania lotniczych kadr. Obowiązki komendanta Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 pełnił do listopada 1938 r. Był komendantem Grupy Szkół Lotniczych i dowódcą 3. Grupy Lotniczej.    
    
W sierpniu 1939 r. został dowódcą lotnictwa Armii "Łódź". Z nią wyruszył na front. 17 września 1939 r. podobnie jak podwładni i inni lotnicy przeszedł granicę Polski z Rumunią. W listopadzie 1939 r. będąc we Francji współorganizował odradzające się polskie lotnictwo wojskowe. To on pełnił obowiązki komendanta w polskiej bazie ( Centrum Wyszkolenia Lotniczego ) w Lyon ? Bron. Z chwilą upadku francuskiego sojusznika ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei został pierwszym zastępcą Inspektora Polskich Sił Powietrznych. Pełnił obowiązki komendanta Szkoły Pilotażu działającej w Newton. Odbył przeszkolenie w 18 Operation Training Unit. Nie wrócił do Polski. Zmarł 13 lutego 1963 r. w Londynie.     
    
Konrad RYDOŁOWSKI