Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8485 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Wiktor
Narkiewicz



Lista Krzystka Updated: 2013-06-30
Official Number
P-0460

Rank
polski: kpt.of.techn.

brytyjski: F/Lt

Date of birth
1905-01-17

Date of death
1985-01-31

Cemetery
Grave
Kwatera: W-II-15; Rząd: 2, Grób: 8
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.j. i Anna Krzystek    
Informacja: www.unionfuneralhome.com/obituary/Jan-Napierkowski/Irvington/1072783     
Zdjęcie grobu: Piotr Hodyra.    
    
Narkiewicz Wiktor urodził się w m. Łomża... ().     
    
Wiktor Narkiewicz przyszedł na świat 17 stycznia 1905 r. w Łomży. Szczenięce lata dzieciństwa spędził na Litwie. Tu mieszkali jego dziadkowie. Do szkoły chodził w Kownie. Studiował w Belgii. To w niej ukończył politechnikę otrzymując dyplom inżyniera mechanika. Po powrocie do Polski pracował w Warszawie. Tu w stołecznej Avii był kierownikiem biura konstrukcyjnego. Związany był z produkcją polskich silników lotniczych budowanych w oparciu o licencję. Sam był konstruktorem amortyzatorów zastosowanych w samolotach PZL- 23, PZL - 37, PZL - 46 i PZL - 50. Miał ukończoną Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa. Na trzy lata przed wybuchem II wojny światowej znalazł się za oceanem. Tu w USA zapoznawał się z organizacją produkcji przemysłu lotniczego.     
    
W pamiętnym 1939 r. będąc w stopniu podporucznika rezerwy obserwatora został zmobilizowany do wojska. Na Wyspie Ostatniej Nadziei służył w lotnictwie jako oficer taktyczny. W drugim roku wojny trafił do Royal Aeronautical Estabilshment. Gdzie mógł się zająć napędem odrzutowym. Miał swój wkład w badaniu latających pocisków V 1 i V 2. Nie zdecydował się na emigrację. Wybrał rzeczywistość w nowej powojennej Polsce. Pracował przy odbudowie polskiego przemysłu lotniczego. Będąc w Instytucie Lotnictwa skonstruował silniki oznaczone inicjałami jego imienia z nazwiskiem WN jak Wiktor Narkiewicz. To jego WN 3 zamontowany w samolocie konstrukcji innego naszego rodaka Tadeusza Sołtyka pozwolił na to że TS 8 Bies mógł sięgnąć po rekord dla samolotów swojej klasy. Inżynier Wiktor Narkiewicz miał także swój udział w pracach nad polskim śmigłowcem. Do jego napędu został użyty silnik jego konstrukcji. Poza Instytutem był pracownikiem Politechniki Warszawskiej. Tu na Katedrze Silników Lotniczych jako adiunkt prowadził prace badawcze. Kontynuował je w Katedrze Teorii Maszyn i Mechanizmów. Zmarł w syrenim grodzie 31 stycznia 1985 r. Jest pochowany w Warszawie.     
    
Konrad RYDOŁOWSKI