Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Franciszek
Kiciński



Lista Krzystka Updated: 2013-07-11
Official Number
784754

Rank
polski: sierż.pil./304 DB/
brytyjski: W/O

Date of birth
1914-01-29

Date of death
1992-01-22

Cemetery
mapa
Melbourne, Springvale Necropolis Cemetery.
Wsp. -37.943385, 145.178833

Grave
Photo of grave

Country
Australia

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.j. i Anna Krzystek    
Zdj. portret. i biogram: www.polishairforce.pl/kicinski.html    
    
    
Franciszek Kiciński przyszedł na świat w syrenim grodzie 29 stycznia 1914 r. Tu w stolicy uczył się i pracował. Gdy miał lat dwadzieścia rozpoczął przygodę z wojskiem. Służył w Dywizjonie Artylerii Konnej w Ostrołęce. Będąc w wojsku ukończył Szkołę Podoficerską. Ukończy kurs szybowcowy w Ustianowej. Mając tak zdobytą wiedzę trafił do lotnictwa. Służył w 1. Pułku Lotniczym. Lotnicy stacjonowali w Warszawie. To tu przeszkolił się na pilota. Pod koniec 1938 r. odszedł do cywila. Rozpoczął pracę poza wojskiem. Po ogłoszonej mobilizacji wrócił do swojego lotniczego pułku. 17 września 1939 r. przekroczył granicę z Rumunią. Spieszył za bronią do Francji. Znalazł się w niej 22 stycznia 1940 r. Przypłynął do niej z Bejrutu. Zszedł na ląd w Marsylii. Otrzymał skierowanie do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa, które miało siedzibę w Lyonie. Niestety do połowy czerwca 1940 r. nie dostał żadnego przydziału. Francja padła. Po jej upadku Francji znów się znalazł na pokładzie statku. Płynął do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei przebywał od 26 czerwca 1940 r. przebywał w obozie w Kirkham. 15 listopada został przeniesiony do Bazy Sił Powietrznych w Blackpool. Tam został przydzielony do Ośrodka Zapasowego Lotnictwa. 1 września 1941 r. rozpoczął kurs ( na ziemi ) w jednostce kwaterującej w Szkocji. Po jego ukończeniu znalazł się w 25 Polish Elementary Flying Training School w Hucknall. Oderwał się od ziemi. Był także kursantem w 16 Polish Service Flying Training School w Newton. Po zakończonej podniebnej edukacji 1 września trafił na stację RAF Castle Kennedy z przydziałem do 3 Air Gunnery School. Był to ośrodek w którym nowo wyszkoleniu piloci odbywali praktykę przed rozpoczęciem szkolenia bojowego. 15 lipca 1943 r. Franciszek został przeniesiony do 3 School of General Reconnaissance. W murach tej zdobywali wiedzę piloci i nawigatorzy przeznaczeni do służby w Coastal Command. Po jej ukończeniu trafił do 6 Operational Training Unit. Teraz przeszedł kurs zgrywania załóg. 29 lutego 1944 r. zameldował się w jednostce bojowej. Był nią polski dywizjon bombowy. Franciszek znalazł się w składzie 304 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Śląskiej". Pierwszy lot bojowy odbył nocą z 30 na 31 marca 1944 r. Następne również loty nocne odbywał jako drugi pilot z różnymi załogami.1 sierpnia 1944 r. odszedł do 6 OTU w celu skompletowania nowej załogi. Drugi raz przeszedł kurs zgrywania załóg. 10 listopada 1944 r. wrócił do swojego 304 Dywizjonu. Ostatni lot odbył 29 maja 1945 r. Z chwilą zakończenia wojny "Ślązacy" z bombowców zostali przekształceni w transportowców. Franciszek będący między lotnikami latał do wyzwolonej Europy. Tak pozostał do rozformowania jednostki w grudniu 1946 r. W 1947 r. wstąpił do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia. Do Polski nie wracał. Wybrał emigrację. Mieszkał w Wielkiej Brytanii, Następnie wyprowadził się do Australii. Franciszek Kiciński zmarł 22 stycznia 1992 r. Pochowany został w Melbourne.    
Konrad RYDOŁOWSKI
 
Comments
  • 2016-08-20 Sobiecki, Tomasz
    Pilot Franciszek Kiciński był z moim dziadkiem na kursie pilotażu w Eskadrze Ćwiczebnej (1937rok) w 1Pułku Lotniczym w Warszawie. Szukam kontaktu do krewnych pilota, może na zdjęciach jest mój dziadek, posiadam własne fotki.