Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8384 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
![]() |
Updated: 2013-09-23 ![]() |
Rank | polski: inż. konstruktor lotn.
brytyjski: |
---|---|
Date of birth | 1903-11-28
|
Date of death | 1997-11-12
|
Cemetery |
|
Grave | Rodzinny; P; 1; 1
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | The post war period |
Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Informacja: Konrad Rydołowski,
pl.wikipedia.org/wiki/Stanisław_Prauss
encyklopedia.pwn.pl/haslo/Prauss-Stanislaw-Pawel;3961788.html
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
warszawa.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=23196&inni=0&cinki=1
Zdj. grobu: W. Grudniak
Stanisław Paweł Prauss ( brat Tadeusza Praussa dowódcy lotnictwa armii "Modlin" ) urodził się w Warszawie 28 listopada1903 r. Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej uzyskując dyplom inżyniera mechanika. Będąc studentem należał do Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Mając ten w kieszeni pracował na wspomnianej uczelni był asystentem w Katedrze Budowy Płatowców i Mechaniki Lotu. Tu zaprojektował swój pierwszy samolot PS - 1. Następnie pracując w biurze konstrukcyjnym Państwowych Zakładów Lotniczych brał udział w pracach nad myśliwskim PZL - 1 i pasażerskim PZL - 4. To do niego należał projekt większego samolotu pasażerskiego PZL - 16. Wchodził w skład zespołu konstruktorów bombowca PZL - 23 "Karaś". Opracował na potrzeby lotnictwa wojskowego wersję płatowca rozpoznawczo - bombowego PZL - "Sum". Do niego również należały projekty bombowca nurkującego i samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu. Pracę zawodową dzielił z aeroklubową. Znajdował czas na relaks. Ten polegał między innymi na loty w charakterze pilota turystycznego.
Z chwilą wybuchu II wojny światowej ewakuował się jak prawie wszyscy w tamtych dni do Rumunii . Z niej przedostał się do Jugosławii i dalej do Włoch. Znalazł się na Zachodzie. Po upadku Francji udał się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął pracę w wytwórni lotniczej Westland. To właśnie tam zaprojektował dla samolotu obserwacyjnego "Lysander" nowe owiewki podwozia i hamulce aerodynamiczne. Był twórcą projektu środkowej części skrzydła mieszczącej wlot do chłodnic w krawędzi natarcia dla wysokościowego myśliwca Westland "Welkin". Ten sam "Welkin" otrzymał jego projektu osłonę ciśnieniową kabiny.
Po skończonej wojnie do nowej Polski nie wrócił. Pozostał na emigracji. Pracował jako wykładowca budowy płatowców w Londynie na Polish Universitety College. Od 1946 r. był zatrudniony w zakładach lotniczych de Havilland. Miał okazję do prac nad odrzutowcem pasażerskim DH "Comet". W uznaniu jego fachowości przez Brytyjczyków został powołany do grupy projektującej dla Royal Air Force myśliwsko - bombowy DH "Venom"i DH "Sea Vixen" w wersji morskiej. Od 1952 r. pracował nad rozwiniętą wersją pasażerskiego DH "Comet" III. Uczestniczył w projektowaniu DH Trident. Kiedy wytwórnia de Havilland została przejęta przez Hawker Siddeley Aviation Ltd wśród zatrudnionych nie zabrakło Stanisława Praussa. Miał swój udział w projektach takich maszyn pasażerskich średniego zasięgu jak Hawker Siddeley - 135 i Hawker Siddeley - 144. Stanisław Prauss zmarł w Londynie 12 listopada 1997 r. Zwłoki zostały sprowadzone do Polski. Spoczęły w Warszawie na cmentarzu ewangelickim.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
Informacja: Konrad Rydołowski,
pl.wikipedia.org/wiki/Stanisław_Prauss
encyklopedia.pwn.pl/haslo/Prauss-Stanislaw-Pawel;3961788.html
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
warszawa.grobonet.com/grobonet/start.php?id=detale&idg=23196&inni=0&cinki=1
Zdj. grobu: W. Grudniak
Stanisław Paweł Prauss ( brat Tadeusza Praussa dowódcy lotnictwa armii "Modlin" ) urodził się w Warszawie 28 listopada1903 r. Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej uzyskując dyplom inżyniera mechanika. Będąc studentem należał do Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Mając ten w kieszeni pracował na wspomnianej uczelni był asystentem w Katedrze Budowy Płatowców i Mechaniki Lotu. Tu zaprojektował swój pierwszy samolot PS - 1. Następnie pracując w biurze konstrukcyjnym Państwowych Zakładów Lotniczych brał udział w pracach nad myśliwskim PZL - 1 i pasażerskim PZL - 4. To do niego należał projekt większego samolotu pasażerskiego PZL - 16. Wchodził w skład zespołu konstruktorów bombowca PZL - 23 "Karaś". Opracował na potrzeby lotnictwa wojskowego wersję płatowca rozpoznawczo - bombowego PZL - "Sum". Do niego również należały projekty bombowca nurkującego i samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu. Pracę zawodową dzielił z aeroklubową. Znajdował czas na relaks. Ten polegał między innymi na loty w charakterze pilota turystycznego.
Z chwilą wybuchu II wojny światowej ewakuował się jak prawie wszyscy w tamtych dni do Rumunii . Z niej przedostał się do Jugosławii i dalej do Włoch. Znalazł się na Zachodzie. Po upadku Francji udał się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął pracę w wytwórni lotniczej Westland. To właśnie tam zaprojektował dla samolotu obserwacyjnego "Lysander" nowe owiewki podwozia i hamulce aerodynamiczne. Był twórcą projektu środkowej części skrzydła mieszczącej wlot do chłodnic w krawędzi natarcia dla wysokościowego myśliwca Westland "Welkin". Ten sam "Welkin" otrzymał jego projektu osłonę ciśnieniową kabiny.
Po skończonej wojnie do nowej Polski nie wrócił. Pozostał na emigracji. Pracował jako wykładowca budowy płatowców w Londynie na Polish Universitety College. Od 1946 r. był zatrudniony w zakładach lotniczych de Havilland. Miał okazję do prac nad odrzutowcem pasażerskim DH "Comet". W uznaniu jego fachowości przez Brytyjczyków został powołany do grupy projektującej dla Royal Air Force myśliwsko - bombowy DH "Venom"i DH "Sea Vixen" w wersji morskiej. Od 1952 r. pracował nad rozwiniętą wersją pasażerskiego DH "Comet" III. Uczestniczył w projektowaniu DH Trident. Kiedy wytwórnia de Havilland została przejęta przez Hawker Siddeley Aviation Ltd wśród zatrudnionych nie zabrakło Stanisława Praussa. Miał swój udział w projektach takich maszyn pasażerskich średniego zasięgu jak Hawker Siddeley - 135 i Hawker Siddeley - 144. Stanisław Prauss zmarł w Londynie 12 listopada 1997 r. Zwłoki zostały sprowadzone do Polski. Spoczęły w Warszawie na cmentarzu ewangelickim.
Opracowanie: Konrad Rydołowski
Comments
- 2017-10-26 lotnik
Jest pomyłka w dwóch osobach: Stanisław Paweł Prauss (inż. konstruktor, brat rodzony Tadeusza) i Stanisław Kazimierz Prauss (kuzyn Stanisława Pawła Praussa). - 2019-08-21 Grudniuak Wiesław
Panie lotniku, miał Pan zupełną rację. Wstawiony biogram oraz zdjęcie grobu dotyczyły Stanisława Pawła a nie Stanisława Kazimierza. Myślę, że teraz jest już dobrze. Dziękuję za zwrócenie uwagi.