Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8485 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Roman Franciszek
Kulik



Lista Krzystka Updated: 2014-01-31
Official Number
P-1981

Rank
polski: por.pil./300 DB/
brytyjski: F/Lt

Date of birth
1913-10-09

Date of death
2007-08-13

Cemetery
mapa
Newark-Upon-Trent Cemetery
Wsp. 53.068516, -0.798425

Grave
Sekcja SLP PGTA 5
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja i zdjęcie: Tomasz Wójcik    
Zdj. portret. listakrzystka.pl/?p=150040     
Biografia: www.polishairforce.pl/kulik.html     
    
Roman Kulik przyszedł na świat 9 października 1913 r. w Częstochowie (ur. Stradom /obecnie Częstochowa/ W. Grudniak). Po ukończeniu nauki w Kielcach rozpoczął swoją przygodę z mundurem wojskiem. W czasie odbywania służby wojskowej w piechocie "zaraził się" lotnictwem. Objawem tej "choroby" był kurs szybowcowy. Po wojsku przeprowadził się do Warszawy. Tu w syrenim grodzie podjął pracę zawodową. "Choroba" drążyła jego ciało. Efektem tej było to, że zapisał się do Aeroklubu Warszawskiego. Nie ograniczył się do swojego latania. Przekazywał wiedzę innym jako instruktor.     
W pamiętnym wrześniu 1939 r. razem z grupą kolegów opuścił bombardowaną stolicę. Ruszył na wschód Polski. Dotarł do Lublina. Z niego próbował się dostać do Lwowa. 17 września zmienił zamiar. Za bronią ruszył do Francji. Po drodze zahaczył o Węgry. Tu przez Budapeszt powędrował dalej. W przeciwieństwie do innych nie płynął statkiem. Zmierzał do Francji pociągiem. Dojechał do Lyonu. Tu spędził blisko pól roku. Podobnie jak w Polsce nie walczył.     
Po upadku Francji ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei początkowo przebywał w Blackpool. W drugiej połowie października 1941 r. trafił do Hucknall na kurs zorganizowany w ośrodku wyszkolenia przedwstępnego załóg latających. Po jego ukończeniu jeszcze w tym samym roku został skierowany do Torquay. Tu przeszedł kurs teoretyczny w skrzydle szkolenia wstępnego. Mając ten za sobą w styczniu 1942 r. rozpoczął naukę w szkole obserwatorów. Ta mieściła się w Easbourne. Po jej ukończeniu nie przestał się uczyć. Trafił do innej szkoły dla obserwatorów. Mając tak gruntowne przeszkolenie 24 lipca 1942 r. awansował na stopień podporucznika. W tym samym czasie trafił do polskiego oddziału wyszkolenia bojowego 18 OTU. 18 OTU miał siedzibę w Bramcote. 4 lutego 1943 r. w stopniu porucznika znalazł się w 25 OTU w Finningley.    
27 lutego Romek trafił do polskiego dywizjonu. Był nim 301 Dywizjon Bombowy "Ziemi Pomorskiej". Z tego 1 kwietnia przeniósł się do innego naszego dywizjonu. Tym razem był to 300 Dywizjonu "Ziemi Mazowieckiej". Latał bojowo jako nawigator. Po zakończeniu tury i krótkiej przerwie spędzonej w Blackpool został wysłany do szkoły pilotażu podstawowego 16 SFTS w charakterze instruktora nawigacji. Nie zabawił tam długo. 14 stycznia 1944 r. przeszedł specjalistyczny kurs nawigatorski w Central Navigation School w Shawbury. 22 kwietnia 1944 r. trafił do szkoły pilotażu początkowego 25 EFTS w Hucknall. Z tego miejsca został oddelegowany do poznanej wcześniej stacji RAF w Shawbury. Z niej wrócił do Hucknall. Tym razem rozpoczął kurs początkowego pilotażu. 14 grudnia został skierowany do 16 SFTS w Newton. Przeszedł kurs pilotażu podstawowego. Tam zastał go koniec wojny. Pod koniec maja 1945 r. był w tak bardzo dobrze sobie znanym 25 EFTS w Hucknall. Był pilotem sztabowym. W listopadzie 1945 r. znalazł się w jednostce zbiorczej dla personelu. Rok później w maju 1946 r. znalazł się w Niemczech. Bliżej kwaterował w bazie RAF mającej siedzibę w Quakenbrück .    
Do nowej Polski tej powojennej nie wrócił. Po demobilizacji mieszkał w Belgii. Następnie wrócił do Wielkiej Brytanii. Pracował poza lotnictwem. Był członkiem koła Stowarzyszenia Lotników Polskich. Zmarł 13 sierpnia 2007 r. w Londynie.    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka