Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Antoni
Serwacki



Lista Krzystka Updated: 2014-02-01
Official Number
782246

Rank
polski: plut.rusznikarz/305 DB/
brytyjski: Cpl

Date of birth
1916-01-14

Date of death
2003-05-15

Cemetery
mapa
Piła, Motylewska - Cmentarz Komunalny
Wsp. 53.12672158, 16.76030318

Grave
Rodzinny; kwatera 8/C, rząd 22, grób 17
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Info., link do zapalenia wirtualnego znicza:     
www.cmentarz.pila.pl/mapa.html?gv=7182&cm=PILA1    
"Z ziemi obcej do Polski. Losy żołnierzy PSZ na Zachodzie którzy powrócili do Kraju..." Krzysztof A. Tochman    
    
Serwacki Antoni urodził się w m. Wołkowysk, woj. Białystok (ówczesne) ... (W. Grudniak).    
W 1937 roku został powołany do wojska z przydziałem do 5 Pułku Lotniczego w Lidzie i po przeszkoleniu służył w personelu technicznym. 18 września 1939 r. ewakuowany przekroczył granicę rumuńską i poprzez Saratę, Balczik, Bejrut, Aleksandrię i Algier przypłynął 12.01.1940 r. do Marsylii. Po weryfikacji 17 stycznia tego roku był już w bazie Lotnictwa Polskiego w Lyon-Bron.
Po kapitulacji Francji Antoni Serwacki przedostał się do Wielkiej Brytanii. Po dokonaniu formalności został przydzielony do Dywizjonu Bombowego nr 305 Ziemi Wielkopolskiej w którym służył jako mechanik uzbrojenia (rusznikarz) aż do rozwiązania. 30 września zakończył służbę w PSP i podjął decyzję powrotu do Polski. Za swoją służbę odznaczony został Medalem Lotniczym 2-krotnie oraz Krzyżem Czynu Bojowego PSZ na Zachodzie.
Dnia 1 czerwca 1947 r. przypłynął do Gdańska-Portu i po dokonaniu formalności udał się do Piły gdzie repatriowana była Jego rodzina. Po zameldowaniu się i zgłoszeniu się w miejscowej komendzie MO rozpoczął poszukiwania pracy o którą nie było łatwo. Po kilku miesiącach poszukiwań przyjęty został do Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego w Pile gdzie przepracował do emerytury. Był dwukrotnie żonaty, swoich dzieci nie miał.