Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7491 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Jadwiga
Jaraczewska (Piłsudska)



Updated: 2014-11-26
Official Number
ATA

Rank
por.pil./ATA/

Date of birth
1920-02-28

Date of death
2014-11-16

Cemetery
mapa
Warszawa, Powązkowska - Powązki Stare
Wsp. 52.253356, 20.977879

Grave
Kwatera 6; Rzad 5;Miejsce 29
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Izabela Półtorzecka: nekrologi.wyborcza.pl/0,11,,296013,Jadwiga-Jaraczewska-nekrolog.html     
    
Jadwiga Piłsudska urodziła się w Warszawie 28 lutego 1920 r. Dzieciństwo spędziła w Sulejówku i w syrenim grodzie. W Warszawie będąc córką sławnego ojca ( Marszałek Józef Piłsudski ) mieszkała z nim w Belwederze.    
Będą córką Marszałka była matką chrzestną jednego z kilku statków zakupionych od Francuzów w 1926 r. Patronką bliźniaczego parowca a także matką chrzestną była jej starsza siostra Wanda. Tu w warszawie uczyła się w murach Prywatnego Gimnazjum Żeńskiego. Przed wybuchem II wojny światowej otrzymała świadectwo dojrzałości.    
Bakcyl lotnictwa połknęła mając 12 lat. Zaczęła tak jak wielu młodych ludzi wtedy i dzisiaj od budowy modeli samolotów. W wieku 17 lat przeszła szkolenie szybowcowe w okolicach Krzemieńca. Dalszą przygodę z szybowcami kontynuowała je w Bezmiechowej w Bieszczadach. Zdobyła cztery kategorie pilota szybowcowego: "A", "B", "C" i "D". Działała - latała w Aeroklubie Warszawskim. Miała na swoim koncie przelot szybowcem na trasie Bezmiechowa - Łuków. W czasie pięciogodzinnego lotu 270 kilometrów. Swoją przyszłość wiązała z lotnictwem. Chciała studiować inżynierię lotniczą na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym. Wybuch wojny uniemożliwił realizację planów.    
Od pamiętnego 1 września 1939 r. Piłsudska razem z mamą ( Aleksandrą ) i siostrą Wandą spieszyła pomocą ludności stolicy miejscowej i tej przybyłej do stolicy. Z tej panie wyjechały na Kresy Wschodnie do majątku ich krewnych. Następnie z nich ruszyły do Wilna. 17 września 1939 r. znalazły się na terenie zajętym przez sojusznika Hitlera, Stalina. Z tak okupowanych ziem przez Związek Radziecki udało się wydostać do Rygi. Nie zabawiły tu długo. Odleciały do stolicy Szwecji. Ze stolicy również na pokładzie samolotu ruszyły do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei opiekował się nimi polski ambasador w osobie pana Edwarda Raczyńskiego.    
W 1940 r. rozpoczęła naukę, bliżej były to studia architektoniczne na Uniwersytecie Cambridge. Nie rezygnowała ze swojego przywiązania do lotnictwa. Chciała latać. Przerwała studia. Składała podania z prośbą o przyjęcie do Air Transport Auxiliary. ATA była organizacją cywilną, która zajmowała się w Wielkiej Brytanii rozprowadzaniem wyprodukowanych lub wyremontowanych samolotów bezpośrednio od producenta ( zakładów lotniczych ) i warsztatów do stacji RAF. Początkowo je podania nie zostały rozpatrzone pozytywnie. Polka ta uparta Polka miała jeszcze niedostateczne kwalifikacje i wiek aby podjąć się pracy dla ATA. Swoje marzenia zrealizowała latem 1942 r.    
Swoją służbę rozpoczęła w połowie lipca 1942 r. Rozpoczęła ją od szkoły pilotażu początkowego Initial Flying Training School. Przeszła szkolenie w lotach na lekkich samolotach uzyskując sic I klasę pilota ATA. Latała rozprowadzając samoloty. Po blisko wylatanych 100 godzinach trafiła do szkoły pilotażu zaawansowanego do Advanced Flying Training School. Latała na tyle dobrze aby módz uzyskać )2 klasę pilota ATA. Mając taką mogła podjąć się rozprowadzania samolotów bojowych samolotów. Nie zdawała się tym. Przeszła następny kurs uzyskując 3 klasę i nowe uprawnienia. Te pozwoliły na loty rozprowadzające lotem lekkich dwusilnikowych samolotów.    
Mając taką wiedzę i odpowiedni nalot uzyskała stały przydział do 1 Ferry Pool w White Waltham. Latała także od stacji do stacji zabierając kolegów pilotów ATA, którzy wcześniej dostarczyli samoloty i wracali do bazy albo przewoziła tych którzy mieli odebrać maszyny do rozprowadzenia.    
W 1943 r. chciała wrócić do przerwanych studiów. Uzyskała na to zgodę przełożonych na urlop. Była jedną z trzech Polek, które lotem rozprowadzały samoloty. Latała między innymi za sterami takich płatowców jak: Anson, Auster, Barracuda, Defiant, Hurricane, Lysander, Mustang, Piper Cub i Spitfire.    
Będąc z dala od polski nie zapomniała o życiu osobistym. W 1944 r. wyszła za mąż. Jej partnerem życiowym był marynarz. Bliżej był nim oficer Marynarki Wojennej kapitan Andrzej Jaraczewski. Razem ze zmianą stanu cywilnego przyjęła podwójne nazwisko. Od tej pory używała nazwiska Piłsudska - Jaraczewska.    
Po przejściu zwolnieniu do cywila podjęła przerwane studia w Polskiej Szkole Architektury na Uniwersytecie z siedzibą w Liverpoolu. Ukończyła te. Rok po zakończeniu wojny otrzymała dyplom inżyniera architekta. Dodatkowo studiowała na dwóch innych kierunkach ( urbanistyka i socjologia ).    
Do tej Polski po 1945 r. nie wróciła. Wiadome były powody tego postępowania. Mieszkała w Londynie. Zajmowała się projektowanie i pracą. Przez czas jakiś pracowała z mężem we własnej firmie.    
Na powrót do polski zdecydowała się jesienią 1990 r. Zamieszkała w stolicy. Mieszkała w Warszawie do końca swojego życia. Działa społecznie w założonej przez siebie Fundacji Rodziny Piłsudskich i Towarzystwie Przyjaciół Instytutów Józefa Piłsudskiego. Razem z siostrą czyniła starania o odzyskanie od państwa polskiego dworku Piłsudskich w Sulejówku. Starania skończyły się odzyskaniem tego w 2000 r. W dworku zostało utworzenie poświęcone jej ojcu Józefowi Piłsudskiemu. Dalsze losy tego miejsca przynosi historia ostatnich dni.    
Nie zapomniała o lotnictwie. Brała udział w życiu seniorów spadkobierców Ikara. Jadwiga Piłsudska - Jaraczewska zmarła w Warszawie 16 listopada 2014 r. Została pochowana na stołecznym cmentarzu Stare Powązki.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI    
    
Gallery
Fotka Fotka Fotka Fotka Fotka