Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8432 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

STANISŁAW
KOWALCZE



Lista Krzystka Updated: 2012-04-20
Official Number
P-0080

Rank
polski: por.nawig./305 DB/
brytyjski: F/O

Date of birth
1913-05-30

Date of death
1941-06-12

Cemetery
mapa
Newark-Upon-Trent Cemetery
Wsp. 53.068516, -0.798425

Grave
War Graves Plot Section H Grave 301.
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
World War II

Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i A. Krzystek
Opracowanie i zdjęcie: Krzysztof Mruk    
    
KOWALCZE Stanisław, podporucznik obserwator - F/ O.    
        
  • urodzony 13. maja 1913 roku w Łętowni, gmina Jordanów, pow. myślenicki, woj. krakowskie, syn Franciszka i Wiktorii
  •     
  • szkołę podstawową ukończył w Łętowni, następnie gimnazjum ogólne w Myślenicach
  •     
  • po maturze ukończył Szkołę Podchorążych Piechoty
  •     
  • z dniem 17. grudnia 1936 roku w stopniu porucznika otrzymał stanowisko dowódcy plutonu w 6. Pułku Strzelców Podhalańskich w Samborze
  •     
  • w roku 1938 przeniósł się do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Nr 1 w Dęblinie
  •     
  • w maju 1939 roku po ukończeniu przeszkolenia na obserwatora lotnictwa otrzymuje przydział do 6. Pułku Lotniczego we Lwowie
  •     
  • z chwilą wybuchu wojny 01. września 1939 roku, pomimo kontuzji ręki i zwolnienia lekarskiego do dnia 28. września, natychmiast stawia się w pułku i obejmuje dowództwo plutonu łącznikowego
  •     
  • 17. września wieczorem odlatuje RWD-14 "Czaplą" z lotniska Załucze koło Śniatynia do Rumunii, gdzie ląduje w Czerniowcach
  •     
  • 20. września zostaje przewieziony do obozu w Focsani, 23. października przedostaje się do punktu zbornego w porcie Bałczik nad Morzem Czarnym
  •     
  • 05. listopada zostaje zaokrętowany na grecki statek transportowy S/S "Patris", który przewozi polskich żołnierzy na Maltę. Stamtąd zostaje przetransportowany do Marsylii, gdzie dociera 12. grudnia
  •     
  • wkrótce dojeżdża do Lyon-Bron, gdzie sformowano Ośrodek Szkolenia Lotnictwa Polskiego
  •     
  • przechodzi szkolenie lotnicze do maja 1940 roku, w drugiej połowie maja wyjeżdża na szkołę ognia do Rochofort
  •     
  • z chwilą rozpoczęcia ataku niemieckiego na Francję przebywa w Chermonte, potem w Issoire. 21. czerwca znajduje się w Vendzie nad Morzem Śródziemnym, gdzie zgromadzeni polscy żołnierze otrzymują polecenie przedostania się do portu Saint-Jean-de-Lu nad Atlantykiem
  •     
  • tam 24. czerwca zostaje zaokrętowany na brytyjski transportowiec wojskowy "Arandora Star" i w konwoju wojennym odpływa do Wielkiej Brytanii. 27. czerwca transport zostaje wyładowany w porcie Liverpool, leżącym na zachodnim wybrzeżu Anglii, nad Morzem Irlandzkim
  •     
  • lipca 1940 roku zostaje skierowany do obozu wojskowego w miejscowości Insworth Lane koło Gloucester. 17. lipca zostaje przewieziony transportem kolejowym do miejscowości Blackpool na Morzem Irlandzkim, gdzie znajdowała się Baza Polskiego Lotnictwa. 24. sierpnia otrzymuje skierowanie na kurs nawigatorów lotnictwa w Benson
  •     
  • otrzymuje numer służbowy RAF: P-0080
  •     
  • 12. grudnia 1940 roku zostaje skierowany do Syerston, gdzie stacjonowały i szkoliły się dywizjony bombowe 304 i 305
  •     
  • 08. lutego 1941 roku otrzymuje przydział do 305. Dywizjonu Bombowego Ziemi Wielkopolskiej i Lidzkiej imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz skierowanie do załogi dowodzonej przez kpt. pil. Tadeusza Jana Stefanickiego
  •     
  • pod datą 18. maja 1941 roku odnotowano w "Dzienniku Bojowym 305. Dywizjonu Bombowego, 31.08.1940 - 29.08.1942", LOT.A.V.37/8A: RAF Syerston, Notts. 18. maja 1941. W dniu 17. maja Dyon wykonał bombardowanie dworca kolejowego w Kolonii i Port w Boulogne. Ładunek bomb 5x500 lbs + 2x250 lbs + 2 kontenery i 12x250 lbs + 2 kontenery. Pogoda "mgła przestrzenna nad An-glią. Nad Kolonią chmury 18 000 stóp, nad Boulogne niebo czyste. Bombardowanie Kolonii wykonały 4 Wellingtony, Boulogne 2 samoloty, 1 samolot bombardował lotnisko koło Boulogne. Wykonały lot i powróciły do Bazy załogi: (KM wymieniono składy osobowe wszystkich załóg, w tym) załoga: kpt. pil. Tadeusza Jana Stefanickiego w składzie: sierż. pil. Kazimierz Mruk, por. obs. Marian Jan Wojtowicz, ppor. obs. strz. Stanisław Kowalcze, ppor. obs. Stanisław Barzdo i sierż. strz. rtg. Jerzy Krawczyk
  •     
  • nocą z 27. na 28. maja 1941 roku trzy załogi z dywizjonu 305. poleciały na bombardowanie doków i statków w porcie Boulogne (Operacja Nr. 11). Zadanie wykonano w warunkach ciemności i częściowego zamglenia nad celem, więc wyniki zaobserwowania skuteczności bombardowania były bardzo trudne. Pomimo tego zauważono jednaj kilka wybuchów i pożary w zachodniej oraz centralnej części portu. Wszystkie załogi z 305.DB po wykonaniu zadania powróciły do bazy. W "Dzienniku Bojowym 305 Dywizjonu Bombowego" pod datą 28. maja 1941 roku tak te działania bojowe odnotowano: RAF Syerston, Notts. 28.5.1941. W dniu 27. maja dywizjon wykonał nalot na doki i okręty w porcie Boulogne. Cel ewentualny - porty inwazyjne. Ładunek bomb 6x500 lbs + 2 zapalające + 2 bomby foto + 2 kontenery. Warunki atmosferyczne: nad Anglią chmury o podstawie 4 000 stóp, nad wybrzeżem francuskim 6 000, widoczność bardzo dobra. Wszystkie samoloty bombardowały cel z wysokości 15 000 - 16 000 stóp. Zadanie wykonały i powróciły do Bazy załogi: (KM - wymieniono składy osobowe wszystkich załóg, w tym) załoga: załoga kpt. pil. Tadeusza Jana Stefanickiego w składzie: sierż. pil. Kazimierz Mruk, por. obs. Marian Jan Wojtowicz, ppor. obs. strz. Stanisław Kowalcze, ppor. obs. Aleksander Zirkwitz i sierż. strz. rtg. Jerzy Krawczyk
  •     
  • w nocy 02./03. czerwca 1941 roku siedem z 305.DB bombardowało Duisburg. W ich składzie znajdowała się również załoga dowodzona przez F/Lt (kpt. pil.) Tadeusza Jana Stefanickiego z II pilotem Sgt (kpr. pil.) Kazimierzem Mruk. Ze Stacji Lotniczej RAF Syerston wystartowali o godz. 23.07. Przemieszczające się nad celem warstwy chmur i mgły utrudniały dokładność bombardo-wania i obserwacji wyników ataku. Załoga Kazimierza wykonała atak na cel z wysokości 17 200 stóp, zrzucając ładunek bomb 6x500 lbs G.P. i 2x250 lbs. W drodze powrotnej z powodu braku paliwa zmuszona została do lądowania 03. czerwca 1941 r. o godz. 05.05 w bazie Horsham St. Faith koło Norwich w hr. Norfolk w południowo-wschodniej części Anglii. Pozostałe załogi po wykonaniu zadania wróciły na lotnisko Syerston. W "Dzienniku Bojowym 305 Dywizjonu Bombowego" - pod datą 03. czerwca 1941 roku tak odnotowano ten wylot bojowy: RAF Syerston, Notts. 03. czerwca 1941 roku. W dniu 02. czerwca 1941 roku dywizjon wykonał bombardowanie celu ułożonego 2 mile na południe od portu wewnętrznego w Duisburg (Nadrenia). Wysokość zalecana 16 000 stóp. Ładunek 6x500 lbs + 1x250 lbs + 2 kontenery. Warunki atmosferyczne nad Anglią i morzem pułap 15 000 stóp, pokrycie 10/10. Teren niemiecki zakryty warstwą niskich chmur z mgłą przestrzenną. Rejon celu można ustalić tylko na podstawie obserwacji obrony przeciwlotniczej. Wszystkie samoloty osiągnęły rejon celu. Zadanie wykonały i powróciły do Bazy załogi: (KM - wymieniono składy osobowe wszystkich załóg, w tym) załoga kpt. pil. Tadeusza Jana Stefanickiego w składzie: sierż. pil. Kazimierz Mruk, por. obs. Marian Jan Wojtowicz, ppor. obs. strz. Stanisław Kowalcze, ppor. obs. Stanisław Barzdo i sierż. strz. rtg. Jerzy Krawczyk
  • załoga kpt. pil. Tadeusza Jana Stefanickiego w składzie: sierż. pil. Kazimierz Mruk, por. obs. Marian Jan Wojtowicz, ppor. obs. strz. Stanisław Kowalcze, ppor. obs. Aleksander Zirkwitz i sierż. strz. rtg. Jerzy Krawczyk     
  • 12 czerwca 1941 roku około godziny jedenastej wystartował na samolocie Vickers "Wellington" Mk-IC numer R1017 (numer taktyczny SM-K) do lotu treningowego w szyku zwartym wraz z samolotem "SM-P" dowodzonym przez mjr pil. Szczepana Ścibiora. Około 11.38 nastąpiło zderzenie z brytyjskim dwusilnikowym samolotem typu Airspeed AS.10 "Oxford" o numerze T-1334. Zginęła cała sześcioosobowa załoga: Stefanicki Tadeusz Jan -kapitan pilot, Mruk Kazimierz -kapral pilot, Kowalcze Stanisław -podporucznik obserwator, Wojtowicz Marian Jan -porucznik obserwator, Zirkwitz Aleksander Aleksy -porucznik obserwator strzelec i Krawczyk Jerzy -kapral radiooperator. Śmierć ponieśli również lotnicy brytyjskiego samolotu: Leading Aircraftman (Pilot U/T) Newton William Robson oraz Leading Aircraftman (Pilot U/T) Parkinson William Wharton z 2. SFTS (Service Flying Training School) z bazy lotniczej Brize Norton. Katastrofa nastąpiła opodal miejscowości Elton, 23 km na wschód od Nottingham, niedaleko lotniska stałego dywizjonu znajdującego się w Syerston
  •     
  • podporucznik obserwator Stanisław Kowalcze pochowany został wraz z pozostałymi członkami załogi w dniu 14. czerwca 1941 roku o godz. 15.30 na cmentarzu lotników polskich w Newark-on-Trent, grób numer 301, sekcja H. Asystującym przy pogrzebie był ks. kapl. Mikołaj Sasinowski, kapelan polskich dywizjonów bombowych stacji lotniczej Syerston. W ostatniej drodze poległych uczestniczyły delegacje z obu dywizjonów bombowych 305. i 304., na czele z ich dowódcami ppłk. pil. Bohdanem Kleczyńskim i ppłk. pil. Piotrem Dudzińskim
  •     
  • odznaczony był Krzyżem Walecznych i Polową Odznaką Obserwatora numer 483
  •