Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7715 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Stanisław Mieczysław
Król



Lista Krzystka Updated: 2015-05-19
Official Number
76613

Rank
polski: mjr obs./301 DB/

brytyjski: W/Cdr

Date of birth
1911-08-06

Date of death
1987-05-06

Cemetery
Grave
Photo of grave

Country
Kanada

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja i zdj grobu: www.stankiewicze.com/vm/kanada_a.htm     
    
Stanisław Król urodził się 6 sierpnia 1912 r. w Lesku. Po ukończeniu nauki w gimnazjum dalszą edukację kontynuował w Krakowie. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim. Nie ukończył ich. Zrezygnował z nauki na I roku. Wybrał dla siebie przyszłość w służbie Marsa. Rozpoczął tę od kursu unitarnego w Szkole Podchorążych Rezerwy Artylerii. Następnie trafił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa.    
    
Podchorążówkę w Dęblinie ukończył jako obserwator. Otrzymał przydział do 21. Eskadry Liniowej 2. Pułku Lotniczego. Pułk stacjonował w grodzie Kraka. W 1934 r. pomyślnie ukończył kurs szybowcowy i kurs pilotażu samolotowego. Bogaty w taką lotniczą wiedzę został przeniesiony do 26. Eskadry Towarzyszącej. Jego eskadra wchodziła w skład wspomnianego wyżej Pułku. Od września 1937 r. pozostając w eskadrze pełnił obowiązki dowódcy II plutonu. Rok później w marcu otrzymał awans na stopień porucznika.    
    
W pamiętnym z historii wrześniu 1939 r. latał na rozpoznanie. 18 września wykonał rozkaz dowódcy eskadry. Przekroczył granicę z Rumunią. Ruszył za bronią do Francji. W ojczyźnie spadkobierców Bonapartego znalazł się w październiku 1939 r. Tu zameldował się w punkcie zbornym.    
    
Nie siedział z założonymi rękami czekając na to co ześle los. Chciał się bić. Dlatego zgłosił się do tworzonego w Wielkiej Brytanii polskiego lotnictwa wojskowego. Wybrał dla siebie lotnictwo bombowe. Był wśród grupy polskich lotników, która już w grudniu 1939 r. znalazła się na Wyspie Ostatniej Nadziei. Po ukończeniu w sierpniu następnego roku szkolenia w 1 Air Observer Navigation School otrzymał przydział do jednostki bojowej. Stach trafił do polskiego 301 Dywizjonu Bombowego.    
    
Pierwszy lot bojowy odbył 25 września 1940 r. Poleciał na bombardowanie barek desantowych zakotwiczonych po drugiej stronie Kanału Angielskiego. Barki kotwiczyły we francuskim porcie Boulogne.    
    
Jako ochotnik zgłosił swoją chęć do lotów z zrzutami do okupowanej Polski. Po przejściu niezbędnego przeszkolenia bliżej końca października 1941 r. otrzymał przydział do 138. Dywizjonu Specjalnego Przeznaczenia RAF. Nocą z 7 na 8 listopada 1941 r. poleciał w pierwszym locie polskiej załogi do Polskiej. Maszyna szczęśliwie doleciała. Szczęścia zabrakło w drodze powrotnej. Kłopoty techniczne sprawiła że nasi lotnicy awaryjnie lądowali w Szwecji. Tu zostali internowani. Stach znalazł się w Wielkiej Brytanii po tej przygodzie z początkiem stycznia 1942 r. Wrócił także do lotów nad Polskę.    
    
Od połowy kwietnia 1942 r. był senior oficerem dla polskich załóg przy 138. Dywizjonie RAF. Nocą z 15 na 16 kwietnia tego samego roku poleciał na bombardowanie portu w Królewcu. Natomiast nocą z 29 na 30 października 1942 r. znalazł się nad okupowaną Warszawą. Brał udział w bombardowaniu siedziby Gestapo.    
    
1 marca 1943 r. awansował na stopień majora. 1 kwietnia tego samego roku objął dowództwo nad utworzoną przy 138. Dywizjonie RAF polską Eskadrą "C". W listopadzie 1943 r. z chwilą przekształcenia eskadry w samodzielną 1586. Eskadrę Specjalnego Przeznaczenia zmienił swoje locum. Z Wyspy Ostatniej Nadziei trafił do Afryki. Z tej wrócił do Europy a bliżej do Włoch. Lotnicy stacjonowali w Brindisi. Miał już sobą dwie tury lotów operacyjnych. Teraz kończył trzecią.    
    
Po odejściu ze 1586. Został przydzielony do Ośrodka Zapasowego Lotnictwa. Z tego przeszedł do Balkan Air Force na oficera łącznikowego we Włoszech. Na dwa miesiące przed zakończeniem wojny w Europie trafił do poznanego wcześniej 301 Dywizjonu Bombowego. Dywizjon teraz stacjonował nie w Wielkiej Brytanii a we Włoszech. Nie był dywizjonem a dywizjonem transportowym. W kwietniu 1945 r. Stach otrzymał przydział do dowództwa 1 Bomber Group RAF. Już po zakończeniu działań wojennych rozpoczął naukę na kursie w Wyższej Szkole Lotniczej. Nauki nie ukończył. Jako oficer łącznikowy miał przydział do dowództwa 91. Grupy RAF. Z końcem maja 1946 r. trafił do 4. Personnel Holding Unit. Pozostawał także w Polskim Lotniczym Korpusie Przysposobienia i Rozmieszczenia. Do powojennej nowej Polski nie wrócił. Zdecydował się na emigrację. Wyjechał do Kanady. Zmarł w Toronto 6 maja 1987 r. Tu jest pochowany.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI