Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7489 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Zbigniew
Janicki



Lista Krzystka Updated: 2015-07-31
Official Number
76697

Rank
polski: kpt.pil./302, 317 DM; 61 DM USAAF/

brytyjski: F/Lt

Date of birth
1917-02-05

Date of death
1944-06-13

Cemetery
mapa
Warszawa, Powązkowska - Powązki Stare
Wsp. 52.253356, 20.977879

Grave
kw. 218 rząd 2 grób 29/30; Symboliczny
Photo of grave

Country
Polska

Period
World War II

Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
"Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Informacja i zdjęcia: Krzysztof Cywiński.    
    
Zbigniew Janicki urodził się 5 lutego 1917 r. w Rosji. W Polsce w Warszawie w 1935 r. zdał maturę. Latem tego samego roku ukończył kurs szybowcowy. Jesienią rozpoczął służbę wojskową. Był absolwentem Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Po ukończeniu kursu unitarnego w Szkole Podchorążych Piechoty rozpoczął naukę w Dęblinie.    
    
Otrzymał przeszkolenie obowiązujące pilotów myśliwskich. W połowie czerwca 1939 będąc podchorążym został skierowany na praktykę do 1. Pułku Lotniczego w syrenim grodzie. Przed wybuchem wojny razem z eskadrą stacjonował na lotnisku polowym w Zielonce. Dosłownie na kilka dni przed pamiętnym 1 września 1939 r. w czasie przelotu miał pecha. Przy lądowaniu rozbił swój samolot. W kampanii wrześniowej latał bojowo. Nocą z 8 na 9 września 1939 r. w czasie przebazowania rzutu kołowego został ranny w wypadku drogowym. Po tym już nie latał. Pozostał w eskadrze. W czasie ewakuacji do Rumunii dostał się do niewoli. Miał pecha, zatrzymali go Rosjanie. Udało mu się uciec. Tym razem szczęśliwie przeszedł granicę. Z Czerniowców odleciał do Bukaresztu. Ze stolicy Rumunii pojechał do portu Konstanca nad Morzem Czarnym. Tam po zaokrętowaniu popłynął do Francji. Po drodze "zwiedził" . We Francji zszedł z pokładu w Marsylii. Na gościnnej ziemi Francuzów przebywał w koszarach Solon i Lyonie. W styczniu 1940 r. znów był na pokładzie statku. Płynął do Wielkiej Brytanii. Tu na Wyspie Ostatniej Nadziei przebywał w Eastchurch i w Carlisle. Ukończył kurs myśliwski w 5 Operational Training Unit w Aston Down. Tak wykształcony 12 października 1940 r. został skierowany do 32 Squadronu RAF z Acklington. Od 28 listopada 1940 r. służył w 46 Squadronie w North Weald. Ten porzucił" dla 213 Squadronu RAF.    
    
23 kwietnia 1941 r. znalazł się w polskim dywizjonie myśliwskim. Zbyszek trafił do 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego "Lwowskich Puchaczy". "Puchaczem" był blisko czternaście dni. 3 maja 1941 r. otrzymał nowy przydział. Nie rozstał się z rodakami. Tym razem był wśród lotników z 302 Dywizjonu Myśliwskiego "Poznańskiego". Zdradził ich 14 grudnia 1941 r. dla załóg z 317 "Wileńskiego". Cztery dni później lecąc w eskorcie bombowców bombardujących niemieckie okręty w portach okupowanej Francji będąc nad Brestem zestrzelił Me - 109. 12 kwietnia 1942 r. odszedł na odpoczynek operacyjny. Po powrocie z tego od 5 maja 1942 r. latał 116 Squadronie z Hatfield. Brytyjczycy z Hatfield latali współpracując stacjami radarowymi i obroną przeciwlotniczą w celu programowania mechanizmów wyprzedzenia dział przeciwlotniczych.    
    
16 czerwca 1942 r. wrócił do Wilniuków z 317 Dywizjonu. Od 3 marca 1943 r. pełnił w dywizjonie funkcję dowódcy jednej z eskadr. 11 września 1943 r. zestrzelił FW - 190. Nie był to efekt solowej akcji. Natomiast samodzielnie zubożył III Rzeszę uszkadzając dwa inne . Po ukończeniu drugą tury lotów bojowych został wysłany został na odpoczynek do 61 Operational Training Unit w Rednal. Tu był instruktorem walki myśliwskiej i dowódcą eskadry. 3 stycznia 1944 r. przeniesiony został jako instruktor do 2 Tactical Exercise Unit w Grangemouth. W tym czasie zgłosił się jako ochotnik do... lotnictwa amerykańskiego. Przełożeni nie odmówili. 12 maja 1944 r. meldował się w USAAF ( 61st Fighter Squadron ). 61 wchodził do 56th Fighter Group, a ta podlegała 8 Armii Powietrznej USAAF.    
    
13 czerwca 1944 r. był ostatnim dniem jego życia. Tego dnia poleciał w głąb Francji. Podczas lotu informował o złej pracy silnika. Jego samolot rozbił się o ziemię na zachód od Le Mans. Zbigniew Janicki jest pochowany Cmentarzu Zachodnim w Le Mans.    
    
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka Fotka