Search the resting place of Polish airmen

The database contains 8471 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Karol
Trzetrzewiński



Updated: 2018-10-26
Rank
pil. cywil./Aerokl. Akadem. Warszawa/

Date of birth
1907-02-23

Date of death
1930-03-16

Cemetery
mapa
Warszawa, Powązkowska - Powązki Stare
Wsp. 52.253356, 20.977879

Grave
Rodzinny; 236/ 3/ 23
Photo of grave

Country
Polska

Period
Until 1939

Source
"Ku czci ..." pod red. mjr.dypl.pil. M. Romeyki    
"Wypadki śmiertelne..." A. Popiel    
mapa.um.warszawa.pl     
    
Karol Trzetrzewiński - syn Karola i Leontyny (z domu Lisowskiej) urodził się w 1907 r. w Charkowie. Pod koniec 1919 r., poprzez Krym wydostał się wraz z rodzicami i rodzeństwem z Rosji. Na początku 1920 r. zamieszkał w Warszawie. W 1927 r., jako student Wyższej Szkoły Handlowej w Warszawie, uczestniczył w zorganizowaniu Aeroklubu Akademickiego w Warszawie, a w pierwszym zarządzie AAW objął funkcję skarbnika.(1)    
Równocześnie brał udział w pierwszym kursie szkoły pilotów i pod koniec 1928 r. otrzymał dyplom pilota Aeroklubu Akademickiego w Warszawie.    
W dniu 17 marca 1929 r., podczas walnego zebrania AAW, wybrany został nowy zarząd w którym sekcję towarzyską powierzono Karolowi Trzetrzewińskiemu.(2)    
Karol (dla rodziny i znajomych Lolek) w niedzielę 16 marca 1930 r., na dwumiejscowym samolocie sportowym typu "JD-2" wystartował z "portu cywilnego" do pokazowego (wycieczkowego) lotu, zabierając jako pasażera redaktora "Ekspresu Porannego" ? F. Makowskiego, który był jednym z wielu przedstawicieli wydawnictw prasy polskiej, przybyłych na lotnisko na zaproszenie Aeroklubu. W wyniku awarii silnika awionetki (jak napisano w nekrologu (3)), a może na skutek porywistego wiatru i "przeciągnięcia" maszyny podczas wznoszenia (jako podaje Wikipedia (4)) samolot spadł z wysokości ok. 70 m. Pasażer poniósł śmierć na miejscu, a Karol zmarł w drodze (5) (lub wkrótce po przywiezieniu) do Szpitala Ujazdowskiego.    
Witold Rychter autor książki Skrzydlate wspomnienia sugeruje, że w tym tragicznym locie Lolek uczestniczył w pewnym sensie na własne życzenie, bowiem spieszył się, aby załatwić jakąś sprawę na uczelni i dlatego na jego wniosek zmieniono ustaloną poprzednio kolejność lotów. Karol na słabiutkiej JD-2 wystartował w tym dniu jako pierwszy (6). Można przypuszczać, że kolejność lotów została zmieniona z jego inicjatywy, ale jest mało prawdopodobne aby w niedzielę spieszył się na uczelnię. Pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim (kw. 236, rz. III, m. 24) (7) .    
Wypadek lotniczy, w którym zginęli K. Trzetrzewiński i F. Makowski został przywołany w okólniku nr 3/33 Ministra Komunikacji wydanego "w sprawie przestrzegania przepisów lotniczych".(8)     
Karol Trzetrzewiński został wymieniony (pośród 400 innych nazwisk) w wydanej w 1933 r. księdze pamiątkowej pt. "Ku czci poległych lotników".    
    
Opracował:    
Stefan Jackowski wrzesień 2019 r.    
    
(1)Ryszard Bartel Z Historii Polskiego Lotnictwa Wojskowego 1918-1939, Wyd. MON 1978 , str. 352    
(2)Witold Rychter Skrzydlate wspomnienia Wyd. WKiŁ 1980. str. 74, 87, 119, 120, 121, 122    
(3)Klepsydra ? zbiory własne    
(4)pl.wikipedia.org/wiki/JD-2     
(5)St. P. Prauss Z Zakopanego na Stag Lane wyd. 1996 r. str. 116,     
(6)Witold Rychter Skrzydlate wspomnienia Wyd. WKiŁ 1980. str. 121, 122    
(7)Zdjęcie mogiły rodzinnej - Powązki - kw. 236, rząd III, m. 23/24    
(8)St. P. Prauss Z Zakopanego na Stag Lane wyd. 1996 r. str. 117, 118
Gallery
Fotka