Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7544 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

Wacław
Ulas/Ulass/



Lista Krzystka Updated: 2019-01-08
Official Number
703037

Rank
polski: st.sierż.b-spec./300 DB/

brytyjski: F/Sgt

Date of birth
1893-08-21

Date of death
1969-11-25

Cemetery
Grave
Kw. 42 K
Photo of grave

Country
Polska

Period
The post war period

Source
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek     
Informacja: Maciej Maczkowski, Roman Sajnaga, Stanisław Włodarczyk via P. Hodyra.     
Zdj. portret. i grobu: Stanisław Włodarczyk via P. Hodyra    
pl.wikipedia.org/wiki/Wacław_Ulass     
    
Ulas Wacław urodził się dn. 21.09.1893 r. w m. Warszawa w rodzinie Wojciecha i Antoniny Ualasów. Pisownia nazwiska zgodna z oryginalnymi dokumentemi i podpisem Ojca (W. Grudniak).    
    
Wacław Ulass urodził się nad Wisłą w Warszawie 21 sierpnia 1893 r. Przed wybuchem I wojny światowej pracował w rodzinnym mieście. Pracował na lotnisku znajdującym się na terenie dzisiejszego Pola Mokotowskiego. Tu miało siedzibę Warszawskie Towarzystwo Lotnicze "Aviata" . W niej znalazł pracę. Po wybuchu wojny zgłosił się na ochotnika do wojska. Wybrał... lotnictwo. W drugim roku wojennych zmagań znalazł się w murach Szkoły Lotniczej. Ukończył tę w 1916 roku otrzymując dyplom pilota. Szkoła miała siedzibę w Sewastopolu. Służył w niej do lipca 1917 r. Z tej został przeniesiony do Kronsztadzkiej Eskadry Obrony Piotrogrodu. Z niej "przeszedł" do Oddziału Awiatycznego 1 Korpusu Polskiego. Gdy ten został rozwiązany udał się do Francji. Tu poszerzył swoją wiedzę lotniczą w Pau. Wstąpił do lotnictwa przy armii generała Hallera. Został pilotem. Razem ze swoją eskadrą wrócił do Polski. W 1920 r. został zdemobilizowany. Pozostając w rezerwie latał w Eskadrze Ćwiczebnej 1. Pułku Lotniczego.    
    
Pracował zawodowo między innymi w Zarządzie Głównym Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej a także w Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji. Udzielał się w pracach Aeroklubu Warszawskiego. Latał jako pilot sportowy. Brał udział w I Konkursie Ślizgowców w Białce. W czasie tej imprezy jako pierwszy w świecie odbył nocny lot szybowcem w czasie minuty i czterdziestu sekund. W 1925 r. w II Krajowych Zawodach Szybowcowych był jednym z sędziów tych zawodów. W latach 1928 - 1933 był zawiadowcą portu lotniczego na Portu Lotniczego na Polu Mokotowskim. Miał swój udział w tworzeniu portów lotniczych nad Brdą w Bydgoszczy i w Katowicach. Nie zabrakło jego udziału w pracach na terenach portów lotniczych Lwowa i Poznania. W 1936 r. w maju znajdował się wśród oblatywaczy bodaj jedynego polskiego wodnoszybowca.    
    
W pamiętnym wrześniu 1939 r. był pilotem Eskadry Łącznikowej 1. Pułku Lotniczego. 12 września 1939 roku został zestrzelony. Przez Węgry, Jugosławię i Grecję przedostał się do Francji. Wiek nie pozwolił na latanie. Nie zrezygnował. Zgłosił się do lotnictwa w... Finlandii. Po zakończeniu wojny radziecko - fińskiej kolejny raz w swoim życiu został zdemobilizowany. Dwa lata życia spędził w Szwecji. Następnie znalazł się w Wielkiej Brytanii. Tu na Wyspie Ostatniej Nadziei został skierowany do polskiego dywizjonu. Był nim 300 Dywizjon Bombowy Ziemi Mazowieckiej. Wiek nie pozwalał na loty. Wacław pracował w komisji zajmującej się opieką na rodzinami pilotów rannych, zaginionych i poległych w lotach bojowych. Po demobilizacji w 1947 r. wrócił do Polski. Pracował poza lotnictwem.1958 roku przeszedł na emeryturę. Był pilotem Aeroklubu Warszawskiego i członkiem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Zmarł 23 listopada 1969 r. w Warszawie i tu został pochowany.    
    
Konrad RYDOŁOWSKI
Gallery
Fotka Fotka