Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8340 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
![]() |
Updated: 2020-07-20 ![]() |
Rank | pchor.pil./SPL Dęblin/
|
---|---|
Date of birth | 1918-10-27
|
Date of death | 1989-03-18
|
Cemetery |
|
Grave | Rodzinny; GM4A; 1; 3
|
Photo of grave | |
Country | Polska
|
Period | The post war period |
Source
"Absolwenci Szkoły Orląt..." J. Pawlak*
* - J. Pawlak podaje imię - Tadeusz
"Ikar i skrzydła Gór Świętokrzyskich" Roman Gajos
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
cmentarzekieleckie.zielen.kielce.pl/mapa.html?gv=75794&cm=CEDZN
"Groby lotników na cmentarzach Kielecczyzny" Teresa i Zdzisław Sabatowie**
Zdj. grobu: W. Grudniak
** - cyt.: "Syn Wincentego i Marii. Pilot. W 1937 r. uzyskał kategorię B pilota szybowcowego w Szkole Szybowcowej w Ustianowie. Po ukończeniu Gimnazjum im. St. Żeromskiego w 1938 r. odbył szkolenie samolotowe na obozie P.W. Lotniczego w Stanisławowie. W styczniu 1939 r. powołany do OSL w Dęblinie. Latał na samolotach PWS-16 bis, PWS-26 i P-7. W czerwcu 1939 r. uległ wypadkowi przy ul. Górnej 5 na samolocie PWS-16. Przez 2 tygodnie był nieprzytomny. We wrześniu 1939 r. powrócił do Dęblina. 11 09 1939 r. strącony w walce nad Łodzią. Podobno był leczony był w szpitalu w Mińsku Mazowieckim. Odnaleziony na stacji w Częstochowie i przywieziony do Kielc, (gdzie na desce od mięsa miał operowaną nogę ? potem utykał). Od stycznia 1940 r. oficer ZWZ-AK ps. Karaś i Oracz, dowódca plutonu lotniskowego Masłów a następnie jako oficer operacyjno-taktyczny oddelegowany do akcji przerzutów powietrznych. We wrześniu 1944 r. aresztowany i wywieziony na roboty do Niemiec. Po wyzwoleniu podobno ?otarł się? o RAF. Po powrocie do Polski 25 lipca 1945 r. został powołany do jednostki wojskowej w Radomiu (podobno tylko on mówił po polsku!!), gdzie latał na samolotach UT-2 i IŁ-2. 27 marca 1946 r. awansowany do stopnia kapitana pilota, zdemobilizowany i skierowany do Szkoły Pilotów i Mechaników MK w Ligocie Dolnej, gdzie do końca 1948 r. pracował jako szef wyszkolenia. W styczniu 1949 podjął pracę w Poznaniu a następnie w Wałbrzychu, skąd w 1955 r. wrócił do Jędrzejowa a następnie do Kielc. Pracował jako projektant w Biurze Projektów WRN w Kielcach".
* - J. Pawlak podaje imię - Tadeusz
"Ikar i skrzydła Gór Świętokrzyskich" Roman Gajos
Link do zapalenia wirtualnego znicza:
cmentarzekieleckie.zielen.kielce.pl/mapa.html?gv=75794&cm=CEDZN
"Groby lotników na cmentarzach Kielecczyzny" Teresa i Zdzisław Sabatowie**
Zdj. grobu: W. Grudniak
** - cyt.: "Syn Wincentego i Marii. Pilot. W 1937 r. uzyskał kategorię B pilota szybowcowego w Szkole Szybowcowej w Ustianowie. Po ukończeniu Gimnazjum im. St. Żeromskiego w 1938 r. odbył szkolenie samolotowe na obozie P.W. Lotniczego w Stanisławowie. W styczniu 1939 r. powołany do OSL w Dęblinie. Latał na samolotach PWS-16 bis, PWS-26 i P-7. W czerwcu 1939 r. uległ wypadkowi przy ul. Górnej 5 na samolocie PWS-16. Przez 2 tygodnie był nieprzytomny. We wrześniu 1939 r. powrócił do Dęblina. 11 09 1939 r. strącony w walce nad Łodzią. Podobno był leczony był w szpitalu w Mińsku Mazowieckim. Odnaleziony na stacji w Częstochowie i przywieziony do Kielc, (gdzie na desce od mięsa miał operowaną nogę ? potem utykał). Od stycznia 1940 r. oficer ZWZ-AK ps. Karaś i Oracz, dowódca plutonu lotniskowego Masłów a następnie jako oficer operacyjno-taktyczny oddelegowany do akcji przerzutów powietrznych. We wrześniu 1944 r. aresztowany i wywieziony na roboty do Niemiec. Po wyzwoleniu podobno ?otarł się? o RAF. Po powrocie do Polski 25 lipca 1945 r. został powołany do jednostki wojskowej w Radomiu (podobno tylko on mówił po polsku!!), gdzie latał na samolotach UT-2 i IŁ-2. 27 marca 1946 r. awansowany do stopnia kapitana pilota, zdemobilizowany i skierowany do Szkoły Pilotów i Mechaników MK w Ligocie Dolnej, gdzie do końca 1948 r. pracował jako szef wyszkolenia. W styczniu 1949 podjął pracę w Poznaniu a następnie w Wałbrzychu, skąd w 1955 r. wrócił do Jędrzejowa a następnie do Kielc. Pracował jako projektant w Biurze Projektów WRN w Kielcach".