Search the resting place of Polish airmen

The database contains 7708 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..

How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.

Searching for burial sites by name:

WIESŁAW Marcin
OSEŁKOWSKI



Lista Krzystka Updated: 2011-12-30
Official Number
781248

Rank
polski: ppor. pil./8 SFTS/
brytyjski: Cpl

Date of birth
1918-02-06

Date of death
1941-05-13

Cemetery
mapa
Montrose (Sleepyhillock) Cemetery
Wsp. 56.721872, -2.486108

Grave
RAF No 1 Plot Sec. 7 Class C Grave 85.
Photo of grave

Country
Wielka Brytania

Period
World War II

Source
"Księga lotników polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa    
"Ku czci..." Zbiorowa    
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek    
Zdjęcia i biogram: Marek Moga.    
    
Osełkowski Wiesław Marcin urodził się w m. Sieradz...    
    
Wiesław Marcin Osełkowski urodził się 6 lutego 1918 roku w Sieradzu. Do oddalonego o 50 km Kalisza przyjechał wraz z rodzicami i rodzeństwem Józefem i Wiktorią z domu Dutkiewicz, siostrą Zdzisławą i bratem Stefanem. Ojciec został zawiadowcą stacji kolejowej i zamieszkali przy ulicy Dworcowej 12. Wiesław zdobywał wiedzę w szczycącym się długimi tradycjami Państwowym Gimnazjum im. Adama Asnyka. Swoje zainteresowania ukształtował pod wpływem idei skautingu - w szkole działała III Drużyna Harcerska im. Henryka Sienkiewicza. W tym środowisku spotkał osoby , które zaraziły go lataniem. Niedalekim miejscem, gdzie mógł się uczyć pilotażu było szybowisko w Kościelnej Wsi koło Kalisza.     
Maturę zdał w 1938 roku w Państwowym Gimnazjum im. Adama Asnyka w Kaliszu. Po maturze w 1938 roku Wiesław ukończył kurs szybowcowy w Ustianowej koło Szczytnik Dolnych - obowiązkowy dla kandydatów do Dęblińskiej "Szkoły Orląt" i odebrał legitymację pilota szybowcowego kategorii B (nr 3335). 29 września 1938 roku rozpoczął unitarne przeszkolenie wojskowe w 29 Dywizji Piechoty przy 29 Pułku Piechoty im. Strzelców Kaniowskich w Szczypiornie koło Kalisza, gdzie 29 listopada złożył przysięgę wojskową. Do końca 1938 roku skończył w tej jednostce     
wojskowej Dywizyjny Kurs Podchorążych Rezerwy.     
Od 2 stycznia 1939 roku był już w wymarzonej Szkole Podchorążych Lotnictwa Od 1 maja do 30 sierpnia 1939 roku przeszedł kurs pilotażu w Dęblińskiej "Szkole Orląt". Szkolenie w Dęblinie, mające przynieść stopień oficera lotnictwa, przerwał wybuch II wojny światowej. Po przegranej kampanii wrześniowej i napaści sowieckiej, Wiesław z polskim wojskiem na rozkaz komendanta "Szkoły Orląt" podpułkownika Modesta Rastawieckiego przekroczył granicę polsko-rumuńską w Kutach o północy dnia 18 września 1939 roku. Przebywał na internowaniu w obozie w Tulcea w Rumuni do 5 listopada 1939 roku. Podczas pobytu w Rumuni został awansowany na stopień starszego sierżanta dnia 27 września 1939 roku. Po otrzymaniu paszportu z polskiej ambasady w Bukareszcie z portu Balcic statkiem dotarł do Malty. Po 7- dniowym pobycie na Malcie z wojskiem polskim dopłynął kolejnym statkiem do Marsylii dnia 19 listopada 1939 roku.     
We Francji został przydzielony do Eskadry Podchorążych w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon. Do Wielkiej Brytanii dotarł 29 lutego 1940 roku i został przydzielony do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Air Station Manston. Po złożeniu wojskowej przysięgi w Royal Air Force Station Eastchurch w Anglii dnia 2 marca 1940 roku otrzymał angielski nr ewidencyjny 781248. W Anglii został awansowany na stopień plutonowego podchorążego dnia 1 stycznia 1941 roku. W Carlisle uczestniczył w kursach teoretycznych: nawigacji, meteorologii, angielskiej terminologii lotniczej silników, płatowców, przepisów obowiązujących w powietrzu i na lotniskach.1 lutego 1941 roku rozpoczął loty w Anglii w Carlisle w bazie brytyjskich bombowców. Instruktor p/o Ried przeprowadził 6 tygodniowe szkolenie. Dnia 5 lutego 1941 roku przydzielono go etatowo do Obozu Lotnictwa Polskiego w Blackpool, a gospodarczo do 15 Szkoły Pilotażu Podstawowego w Carlisle. Dnia 21 kwietnia 1941 roku został przeniesiony etatowo i gospodarczo do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Royal Air Force Blackpool. Dalsze latanie kontynuował w 8 Flying Training School bazy lotniczej Royal Air Force Montrose AIR Station na szkockim wybrzeżu Morza Północnego.     
Zginął w wypadku 13 maja 1941 roku około 13 godziny podczas lotu szkoleniowego milę na północ od Laurencekirk w Szkocji (samolot typu Master Miles nr rejestracyjny T 8334), gdy pilot robił podejście samolotem do lotniska Royal Air Force Fordoun. Przed feralnym wypadkiem zdążył spędzić 51 godzin za drążkiem sterowniczym, z tego 35 godzin jako pilot samolotu Master Miles. Z dokumentów wydobytych przez Grahama Philipa z     
Montrose Air Station Hertige Centre z Wydziału Badań i Informacji Royal Air Force Hendon w Londynie zapis oficera dyżurnego dotyczący wypadku stwierdzał lakonicznie: samolot pikując z 1000 stóp ,uderzył w ziemie i spłonął.     
Prowadzone 2 dni później dochodzenie wojskowej komisji do spraw wypadków lotniczych nie podało prawdziwej przyczyny katastrofy. Pochowany 16 maja 1941 roku w kwaterze kolegów pilotów na cmentarzu Sleepyhillock Montrose w Szkocji grób S/1/85.    
Śp. Wiesław Marcin Osełkowski, s. Józefa za zasługi na rzecz obronności państwa z dniem 28 czerwca 2019 roku pośmiertnie został mianowany na stopień podporucznika przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę.    
    
    
Źródła:    
Świadectwo maturalne Wiesława Osełkowskiego.    
Legitymacja pilota szybowcowego kat B Nr. 3335 wydana przez Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej.    
Carte d? IDENTITE No 1415 wydana przez BASE AERIENNE POLONAISE.    
Dane z MINISTRY OF DEFENCE APC DISCLOSURES 5 ( POLISH ) Building 1 (Ops),RAF Northolt West End Road Ruislip,Middlesex HA4 6NG.    
Pismo Wydziału Badań i Informacji Royal Air Force Hendon z Londynu.    
Kalendarz podporucznika Wiesława Osełkowskiego z roku 1941.    
Akt nominacji na stopień oficerski.    
    
    
Gallery
Fotka