Search the resting place of Polish airmen
The database contains 8432 names of Polish airmen buried in military cemeteries around the world..
How do I search?
Please enter the name in the box below. It is not necessary to mention all the names of airmen.If you enter first three letters the application will prompt you the names of airmen. To access the details select the airmen by clicking the mouse on the selected option menu.
Searching for burial sites by name:
|
|
![]() |
Updated: 2011-12-30 ![]() |
Official Number | P-1615
|
---|---|
Rank | polski: ppor.pil./18 OTU/
brytyjski: P/O |
Date of birth | 1917-04-14
|
Date of death | 1942-01-30
|
Cemetery |
|
Grave | War Graves Plot Section L Grave 306A.
|
Photo of grave | |
Country | Wielka Brytania
|
Period | World War II |
Source
"Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy PSZ na Zachodzie..."
"Księga lotników Polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcie grobu: Sean Williams
Biogram: polishairforce.pl/polczyk.html
Polczyk Jerzy urodził się w m. Miechów...
Jerzy Wojciech Polczyk urodził się w Miechowie 14 kwietnia 1917 r. Od roku 1920 do 1932 mieszkał z rodziną w Bydgoszczy. W 1932 r. przeprowadził się do Chełma Lubelskiego. Tu uczył się gimnazjum. W 1937 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Mając świadectwo maturalne rozpoczął pracę zawodową. Rok później zgłosił się do wojska. W wojsku zamierzał pozostać na stałe jako oficer zawodowy lotnictwa. Przeszkolenie jako rekrut rozpoczął 30 września 1938 r. na dywizyjnym kursie podchorążych rezerwy w pułku piechoty w Zamościu. Latem ukończył szkolenie szybowcowe w Ustianowej. Po kursie 3 stycznia 1939 r. zameldował się w Szkole Podchorążych Lotnictwa ( Dęblin ). Nie mając doświadczenia jako pilot samolotów turystycznych znalazł się w grupie uczącej się latania samolotowego od podstaw. Po ukończeniu nauki pilotażu początkowego zapoznał się z podstawami akrobacji lotniczej.
Z chwilą wybuchu II wojny światowej razem z grupą podchorążych został ewakuowany na południe Polski. Po 17 września 1939 r. razem z grupą przeszedł w stronę granicy z Węgrami. Przekroczył ją dwa dni później. Na Węgrzech razem z kolegami został internowany.16 października uciekł z obozu internowania. Przedostał się do Budapesztu. Ze stolicy Węgier udał się do Belgradu. Podążał przez Saloniki do Aten. Ze stolicy Grecji ruszył do portu w Pireusie. Tu się zaokrętował na statek płynący do Francji. 30 października dopłynął do Marsylii. 1 listopada znalazł się w polskiej bazie lotniczej Lyon - Bron. Niestety do końca swego pobytu u spadkobierców Napoleona I Bonaparte nie otrzymał przydziału do jednostki bojowej. W połowie czerwca 1940 r. po ogłoszeniu przez marszałka Petaina kapitulacji razem z Centrum Wyszkolenia Lotnictwa transportem kolejowym wyjechał na południe Francji. 24 czerwca1040 r. po raz drugi się zaokrętował i popłynął na Wyspę Ostatniej Nadziei. Szczęśliwie dopłynął do Liverpoolu.
Tu na Wyspie początkowo trafił do Blackpool. Następnie uczestniczył w kursach uzupełniających wiedzę podchorążych w Kirkham i Weeton. 10 grudnia 1940 r. znów był w Blackpool. Teraz rozpoczął naukę na teoretycznym kursie pilotażu. 19 maja 1941 r. Jerzy został skierowany na praktyczny kurs wznawiający do 1 Polish Flying Training School w Hucknall, 26 maja został przeniesiony do 8 Service Flying Training School w Montrose. 7 czerwca trafił w mury Polish Service Flying Training School w Peterborough. 30 czerwca 1941 r. przebywał na kursie w Polish Service Flying Training School w Newton. 1 października 1941 r. został promowany na stopień oficerski. Dzień po zakończył kurs w Newton. Otrzymał przydział do 18 Operational Training Unit w Bramcote. 9 października rozpoczął loty przygotowawcze do przyszłych lotów bojowych w dywizjonie bombowym. 30 stycznia 1942 r. wystartował do lotu szkolnego. Leciał jako drugi pilot z załogą. Polska załoga została zaskoczona przez burzę śnieżną Lotnicy stracili orientację. Nie widzieli ziemi. Samolot którym lecieli, był to bombowiec Wellington, uderzył o wzgórze. Czterech członków w tej liczbie Jerzy zginęło na miejscu. Piąty został ciężko ranny ruszył po pomoc dla szóstego rannego kolegi. Pomoc nie dotarła o czasie. Ten dla którego była przeznaczona zmarł. Podporucznik Jerzy Polczyk został pochowany na Cmentarzu Lotników Polskich w Newark-on-Trent.
Konrad RYDOŁOWSKI
"Księga lotników Polskich..." O. Cumft, H.K. Kujawa
"Ku czci..." Zbiorowa
"Polskie Siły Powietrzne..." T.J. i Anna Krzystek
Zdjęcie grobu: Sean Williams
Biogram: polishairforce.pl/polczyk.html
Polczyk Jerzy urodził się w m. Miechów...
Jerzy Wojciech Polczyk urodził się w Miechowie 14 kwietnia 1917 r. Od roku 1920 do 1932 mieszkał z rodziną w Bydgoszczy. W 1932 r. przeprowadził się do Chełma Lubelskiego. Tu uczył się gimnazjum. W 1937 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Mając świadectwo maturalne rozpoczął pracę zawodową. Rok później zgłosił się do wojska. W wojsku zamierzał pozostać na stałe jako oficer zawodowy lotnictwa. Przeszkolenie jako rekrut rozpoczął 30 września 1938 r. na dywizyjnym kursie podchorążych rezerwy w pułku piechoty w Zamościu. Latem ukończył szkolenie szybowcowe w Ustianowej. Po kursie 3 stycznia 1939 r. zameldował się w Szkole Podchorążych Lotnictwa ( Dęblin ). Nie mając doświadczenia jako pilot samolotów turystycznych znalazł się w grupie uczącej się latania samolotowego od podstaw. Po ukończeniu nauki pilotażu początkowego zapoznał się z podstawami akrobacji lotniczej.
Z chwilą wybuchu II wojny światowej razem z grupą podchorążych został ewakuowany na południe Polski. Po 17 września 1939 r. razem z grupą przeszedł w stronę granicy z Węgrami. Przekroczył ją dwa dni później. Na Węgrzech razem z kolegami został internowany.16 października uciekł z obozu internowania. Przedostał się do Budapesztu. Ze stolicy Węgier udał się do Belgradu. Podążał przez Saloniki do Aten. Ze stolicy Grecji ruszył do portu w Pireusie. Tu się zaokrętował na statek płynący do Francji. 30 października dopłynął do Marsylii. 1 listopada znalazł się w polskiej bazie lotniczej Lyon - Bron. Niestety do końca swego pobytu u spadkobierców Napoleona I Bonaparte nie otrzymał przydziału do jednostki bojowej. W połowie czerwca 1940 r. po ogłoszeniu przez marszałka Petaina kapitulacji razem z Centrum Wyszkolenia Lotnictwa transportem kolejowym wyjechał na południe Francji. 24 czerwca1040 r. po raz drugi się zaokrętował i popłynął na Wyspę Ostatniej Nadziei. Szczęśliwie dopłynął do Liverpoolu.
Tu na Wyspie początkowo trafił do Blackpool. Następnie uczestniczył w kursach uzupełniających wiedzę podchorążych w Kirkham i Weeton. 10 grudnia 1940 r. znów był w Blackpool. Teraz rozpoczął naukę na teoretycznym kursie pilotażu. 19 maja 1941 r. Jerzy został skierowany na praktyczny kurs wznawiający do 1 Polish Flying Training School w Hucknall, 26 maja został przeniesiony do 8 Service Flying Training School w Montrose. 7 czerwca trafił w mury Polish Service Flying Training School w Peterborough. 30 czerwca 1941 r. przebywał na kursie w Polish Service Flying Training School w Newton. 1 października 1941 r. został promowany na stopień oficerski. Dzień po zakończył kurs w Newton. Otrzymał przydział do 18 Operational Training Unit w Bramcote. 9 października rozpoczął loty przygotowawcze do przyszłych lotów bojowych w dywizjonie bombowym. 30 stycznia 1942 r. wystartował do lotu szkolnego. Leciał jako drugi pilot z załogą. Polska załoga została zaskoczona przez burzę śnieżną Lotnicy stracili orientację. Nie widzieli ziemi. Samolot którym lecieli, był to bombowiec Wellington, uderzył o wzgórze. Czterech członków w tej liczbie Jerzy zginęło na miejscu. Piąty został ciężko ranny ruszył po pomoc dla szóstego rannego kolegi. Pomoc nie dotarła o czasie. Ten dla którego była przeznaczona zmarł. Podporucznik Jerzy Polczyk został pochowany na Cmentarzu Lotników Polskich w Newark-on-Trent.
Konrad RYDOŁOWSKI